ABN AMRO’s nieuwe app Gimi moet kinderen financieel weerbaar maken

02 mei 2023 Banken.nl 4 min. leestijd

Uit cijfers van het Nibud blijkt dat maar liefst één op de vijf jongeren van 18 tot 26 jaar met betalingsproblemen kampt. Hoewel ABN AMRO deze groep al ondersteunt, wil de bank het probleem in een eerder stadium voorkomen. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’, heeft ABN AMRO Gimi gelanceerd – een app waarmee jongere kinderen op speelse wijze werken aan hun financiële weerbaarheid.

Hoe breng je kinderen de waarde bij van geld, van sparen of van een financiële rekening? Lastige vragen an sich, maar in een tijd waarin kinderen hun spaargeld veelal giraal ontvangen wordt het vinden van een antwoord alleen nog maar lastiger. De digitalisering van financiële zaken zorgt ervoor dat het onderwerp ‘geld’ minder concreet en tastbaar wordt.

Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt daarnaast dat ouders financiën graag structureel onderdeel zouden maken van hun opvoeding, maar dit in de praktijk uitdagend vinden. Gesprekken die ouders met hun kinderen voeren over geld, zijn vooral incidenteel, bijvoorbeeld als een kind iets wil kopen.

ABN AMRO’s nieuwe app Gimi moet kinderen financieel weerbaar maken

Dat kan later tot problemen leiden, omdat een gebrek aan financiële educatie de kans op geldproblemen vergroot zodra jongeren op zichzelf gaan wonen. “Veel jongeren kampen met betalingsproblemen”, vertelt Jeroen Bleijerveld (Teamlead E-commerce & Engagement Consumer bij ABN AMRO). “Dat is de afgelopen jaren nog erger geworden door de coronacrisis, de inflatie en de stijgende energieprijzen.”

“ABN AMRO is er voor deze doelgroep”, benadrukt Bleijerveld. “Wij zien een verantwoordelijkheid als bank om financiële educatie te faciliteren. Niet om voor te schrijven hoe het moet, want ouders willen hiervoor zelf verantwoordelijk zijn – en terecht. Wel willen wij hen ondersteunen en de middelen bieden om hun financiële opvoeding vorm te geven.”

Gimi

Daarom heeft de bank – in samenwerking met het Zweedse Gimi – een financiële educatie-app ontwikkeld. De app biedt kinderen inzicht in hun banksaldo en stelt ze in staat om met hun ouders te communiceren, bijvoorbeeld over karweitjes voor geld. Daarnaast bevat de app educatieve quizzen en spelletjes en kunnen de kinderen spaardoelen instellen en bijhouden.

Overigens werd de app al in maart 2022 als pilot gelanceerd voor drieduizend klanten. Bart Verboom (Teamlead New Business & Partnerships) legt uit dat de resultaten van de pilot positief zijn. “Uit de cijfers blijkt dan kinderen gemiddeld vijf keer per week hun saldo checken. Dit maakt ze bewust van het geld dat ze op hun rekening hebben. Het geeft ze een gevoel van trots en verantwoordelijkheid.”

ABN AMRO benadrukt dat Gimi géén mobiel bankieren-app is en kinderen er dus niet daadwerkelijk betalingen mee kunnen uitvoeren. De app is toegankelijk voor alle kinderen in Nederland, ongeacht of ze klant zijn van de bank of niet. Wel is de koppeling met de bankrekening gratis voor ABN AMRO klanten.

Broodjes kroketten en een spijkerbroek

De bank legt uit dat de spelletjes op de app op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn ontwikkeld én voldoen aan de Nibud-voorschriften op het gebied van financiële educatie.

“Zo weten we zeker dat jongeren de juiste boodschap meekrijgen”, vervolgt Verboom zijn uitleg. “De app maakt kinderen bewust van de waarde van geld en van verhoudingen. Bij een van de spelletjes moeten kinderen raden wat een bepaald product kost of hoeveel broodjes kroket je kunt kopen van de prijs van één spijkerbroek.”

Daarnaast kunnen kinderen klusjes afspreken met hun ouders, een bedrag overeenkomen, foto’s uploaden als de klus is geklaard, en kunnen ouders dit accorderen. “Zo komt ook echt het gesprek over geld op gang.”

“Als het over geld gaat, kun je kinderen dingen vertellen of je kunt het voordoen”, voegt Verboom toe. “Maar kinderen leren eigenlijk vooral door het zélf te doen.” 

Bereik

Uiteindelijk hoopt ABN AMRO dat de app bijdraagt aan het indammen van de betalingsproblematiek onder jongeren. De bank heeft zichzelf tot doel gesteld om binnen drie jaar een derde van zijn klanten in de leeftijdscategorie 8 tot 13 jaar te bereiken met de app.

“Of we betalingsproblemen gaan voorkomen met een app, kunnen we nu nog niet zeggen. Het effect ervan weten we pas over een jaar of tien á vijftien. Maar we zijn er wél zeker van dat dit een leuk én effectief middel is voor kinderen om hun financiële weerbaarheid te vergroten.”