Corona bezorgt lokale ondernemer extra sympathie

08 juli 2020 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Veel Nederlanders zijn door de coronacrisis loyaler geworden aan de lokale middenstand. Vooral bakkerijen, groentewinkels en restaurants zijn in aanzien gestegen. Dat laat natuurlijk onverlet dat deze groep het de afgelopen maanden bijzonder zwaar heeft gehad. Mastercard – dat het onderzoek uitvoerde – stelt wel dat deze trend ook na de versoepelingen zal aanhouden. 

Het zijn vaak grote golfbewegingen die zorgen dat de balans de ene of de andere kant uitslaat. Schaalvergroting en het ontstaan van supermarkten hebben in de afgelopen vijftig jaar gezorgd voor een slachting onder kleine winkeliers. Uiteindelijk volgde daarop weer een herwaardering voor lokaal ondernemerschap en ambachtelijke producten, als tegenwicht tegen de bekende commerciële reuzen. Helaas leidde het ook tot inflatie van het begrip 'ambachtelijk'.  

Kleine en lokale ondernemers hebben regelmatig de sympathie en daaraan gekoppeld de loyaliteit van de omgeving, hoewel ze qua prijs nooit kunnen tippen aan bijvoorbeeld de plaatselijke supermarkt. De coronacrisis draagt extra bij aan die loyaliteit zo concludeert Mastercard na onderzoek onder Nederlandse consumenten. 

Sinds de intelligente lockdown geeft meer dan de helft (53%) van de Nederlanders bewust geld uit in lokale winkels om de gemeenschap te ondersteunen. Bijna een kwart (24%) zegt zelfs winkels te hebben ontdekt waarvan men eerst het bestaan niet eens wist. Dat is fijn voor het moment, maar nog fijner is dat een ruime meerderheid (60%) aangeeft ook na de coronacrisis meer lokaal te blijven winkelen. Het blijven natuurlijk wel voornemens en uiteindelijk is het vaak ook de portemonnee die een mondje meepraat. Lokaal winkelen is nu eenmaal vaak wat duurder, maar meer gemeenschapsgevoel is – om in Mastercard-termen te blijven – onbetaalbaar. 

Het zijn vooral lokale bakkers, groentewinkels en restaurants die garen spinnen bij deze ontwikkeling. Een andere conclusie van Mastercard is dat ook kappers sterk terug zullen veren. Dat is volstrekt logisch in die zin dat veel mensen maandenlang niet naar de kapper zijn geweest en vroeg of laat toch weer een keer zullen moeten. Bovendien zijn ook kappers veelal lokale zaken, hoewel soms onderdeel van een grotere keten. 

“De tijden waarin we ons bevinden, hebben onze manier van winkelen veranderd. Naast grote sprongen in online en contactloze uitgaven, wenden mensen zich ook meer tot de lokale gemeenschap”, legt Mark Barnett uit, President van Mastercard Europa. “Lokale winkels spelen een belangrijke rol bij het leveren van producten en diensten en het stimuleren van de opleving van economieën. Daarnaast spelen ze ook een integrale en brede rol ter ondersteuning van de lokale bevolking en ter bevordering van het gemeenschapsgevoel. Deze moeilijke tijd in heel Europa zal hopelijk zorgen voor een blijvende lokale loyaliteit, nu het leven na de lockdown weer langzaamaan teruggaat naar normaal.”