Het juiste gereedschap voor financiële ‘reddingswerkers’

17 juni 2020 Banken.nl 4 min. leestijd

Banken spelen een belangrijke rol bij het helpen van organisaties in de crisis. En ze kunnen er zelf operationeel sterker uitkomen, mits ze ook focus houden op digitalisering, schrijft Hans de Visser, Vice President Product Management bij low-code specialist Mendix.

Het is niet meer dan terecht dat artsen, verzorgend personeel in ziekenhuizen en  bejaardenhuizen, kassamedewerkers in supermarkten en vrachtwagenchauffeurs de helden zijn van de huidige crisis. Minder zichtbaar, maar net zo belangrijk voor het overleven van de economische gevolgen van de crisis, zijn medewerkers bij banken.

Brandweerlieden met eindeloze diensten

Waarschijnlijk hebben banken nooit eerder in zo’n korte tijd zoveel leningen aan bedrijven verstrekt - van zelfstandigen tot multinationals. In sommige gevallen als onderdeel van overheidsprogramma's. In recordtijd verzachten ze de impact van gemiste verkopen en voorkomen ze massale insolventie. Als brandweerlieden met eindeloze diensten helpen ze de brand in de economie te blussen door liquiditeit naar de markt te brengen waar dat nodig is. Bovendien wordt het enorme volume grotendeels afgehandeld door werknemers vanuit hun thuiskantoor waardoor IT-afdelingen regelmatig tegen hun grenzen aanlopen.

Elk van de nieuwe uitdagingen zou op zichzelf al voldoende zijn geweest voor de IT-afdelingen: enerzijds was (en is het nog) nodig om de nieuwe (thuis)werkomgevingen te faciliteren en te beveiligen. Aan de andere kant moeten de processen zodanig worden aangepast dat de medewerkers de stroom aan aanvragen aankunnen. Tegelijkertijd brak de introductie van online bankieren ook records en vergde het veel speciale aandacht van de IT-afdeling. Veel klanten die weinig digitale ervaring hadden, maakten voor het eerst gebruik van online platformen omdat de vestigingen werden gesloten of klanten deze niet bezochten. Dankzij de intelligente lockdown zou je kunnen stellen dat ons land in recordsnelheid aan het digitaliseren is.  

Maar als banken de crisis willen gebruiken om innovatie een flinke boost te geven, is het zaak om IT en andere gespecialiseerde afdelingen nu extra mogelijkheden te bieden. Digitalisering betekent voor banken immers al lange tijd meer dan alleen een stabiel online bank- en handelsplatform. Digitalisering betekent dat je op alle kanalen tegelijkertijd kunt reageren op veranderingen in de markt. Het betekent dat je een grote variëteit aan data kunt integreren, bijvoorbeeld chatgesprekken vanuit het callcenter, handgeschreven formulieren en vanaf verschillende digitale platformen met spraak- en font-herkenning en via diverse interfaces en documentsystemen. 

Digitalisering betekent bijvoorbeeld ook het gebruik van kunstmatige intelligentie voor ad-hoc risicobeoordelingen. Digitalisering betekent het voortdurend visueel voorbereiden van data voor management en toezichthouders en het opsporen en voorkomen van fraude. En digitalisering betekent bovenal de constante creatieve ontwikkeling van deze en andere elementen naar steeds nieuwe apps en diensten.

Digitalisering is een constant proces van vallen en opstaan. Ideeën worden ontwikkeld, geïmplementeerd, weggegooid, verbeterd of opnieuw uitgevoerd totdat ze werken. Dit kan alleen succesvol zijn als medewerkers van de verschillende afdelingen in staat zijn om zonder veel moeite hun eigen prototypes te maken en deze in een beveiligde omgeving te testen en verder te ontwikkelen in een team. 

Focus op nieuwe ideeën

De focus op trouble shooting in een crisis moet langzaam verschuiven naar het testen van nieuwe benaderingen en ideeën. Hiervoor moeten creatieve ruimtes en platformen worden ontsloten, die tegelijkertijd voldoen aan de eis om op efficiënte wijze oplossingen te leveren voor concrete uitdagingen en tegelijkertijd recht doen aan de complexiteit van het totale systeem. Low-code platformen zijn hier een voorbeeld van. Ze bieden afdelingen de nodige vrijheid om snel oplossingen en innovaties te ontwikkelen die ook op lange termijn bijdragen. Tegelijkertijd zijn deze zodanig ingericht dat de oplossingen die ermee worden gecreëerd voldoen aan de kwaliteitsnormen en wettelijke vereisten. 

Creativiteit, nauwkeurigheid en efficiëntie sluiten elkaar niet uit. Bij softwareontwikkeling zijn ze soms zelfs onderling afhankelijk.

Daarnaast faciliteren ze vergaande digitalisering zonder een beroep te doen op veel extra IT-capaciteit die momenteel ook gewoonweg niet beschikbaar is. Creativiteit, nauwkeurigheid en efficiëntie sluiten elkaar niet uit. Bij softwareontwikkeling zijn ze soms zelfs onderling afhankelijk. En, nog een voordeel van low-code platformen: ze kunnen direct ingezet worden. 

Net zoals de brandweer voor het bestrijden van een grote brand voldoende voertuigen nodig heeft met veel ladders, gereedschap en beschermingsmiddelen, hebben bankiers ook de juiste uitrusting nodig voor hun reddingswerk. Want de banken die zich nu van de juiste tools voorzien om te digitaliseren, zullen operationeel sterker uit deze crisis komen.