Mastercard werkt aan modernisering zakelijke betaalmarkt van $125 biljoen

17 september 2019 Banken.nl

Met Mastercard Track werkt het Amerikaanse betaal- en technologiebedrijf aan verdere automatisering en vereenvoudiging van de mondiale zakelijke betaalmarkt. Een markt waarin jaarlijks $125 biljoen in omgaat. Track is volgens Mastercard het eerste mondiaal operationele open-loop systeem.

Ondernemers zouden het liefst al hun tijd besteden aan ondernemen. Toch ontkomen ze er niet aan ook tijd te besteden aan minder leuke, maar wel essentiële zaken zoals de facturatie. Mastercard wil ondernemers meer in hun kracht zetten door leveranciers en afnemers oplossingen te bieden die zorgen voor meer gemak en minder kosten. In totaal gaat het daarbij jaarlijks om $125 biljoen. In dit geval geen foute vertaling van het Engelse woord ‘billion’, maar daadwerkelijk het getal 125 gevolgd door twaalf nullen.

Uitbreiding bestaand platform

De Mastercard Track Business Payment Service is momenteel nog volop in ontwikkeling. De uitrol staat gepland voor de eerste helft van 2020, te beginnen in thuismarkt de Verenigde Staten. Wel draaien inmiddels diverse pilots. Track zag echter in 2018 al het levenslicht, als een handelsplatform met oplossingen gericht op identiteitscontrole, compliance-eisen en betalingsbeheer. Dat platform breidt Mastercard de komende jaren verder uit met nieuwe producten en diensten.

Mastercard werkt aan modernisering zakelijke betaalmarkt van $125 biljoen

“Het bedrijfsleven draait in de hoogste versnelling, maar de betalingen die dat mogelijk maken, lopen daar op achter. Bedrijven moeten af van papieren cheques en handmatig factureren. De uren die daarmee gemoeid zijn moeten aan meer strategische taken worden besteed en ondersteunende kantoorfuncties hebben oplossingen nodig die bedrijfsprocessen helpen stroomlijnen”, zegt James Anderson, Executive Vice President Commercial Products. “Mastercard Track helpt leveranciers- en afnemerspartners door de manier waarop bedrijven geld overmaken en ontvangen drastisch te veranderen, en bedrijven te verlossen van de inefficiënties die aanwezig zijn in de zakelijke betaalmarkt.”

Track Business Payment Service speelt een centrale rol binnen het Track-portfolio. Mastercard licht de volgende unieke punten uit.

  • Keuze in betaalvormen. Bedrijven kunnen zelf hun betalingsvoorkeur aangeven, bijvoorbeeld ACH-betalingen, elektronische betalingen tussen rekeningen of kaartbetalingen. Aan de andere kant kunnen kopers zien welke betaalvormen leveranciers hanteren onder welke voorwaarden.
  • Algemene standaarden. De dienstverlening van Track is gebaseerd op PCI- en ISO-normen. Dit stimuleert automatisering en veilige gegevensuitwisseling. Ondersteuning van alle bestandsformaten versnelt het betaalproces.
  • Uitgebreidere gegevensuitwisseling. Transacties worden verwerkt met de gegevens die de leverancier nodig heeft. Identificatie van kopers en corresponderende factuurnummers vereenvoudigen de afstemming tussen bedragen en facturen.

"Het is tijd om de zakelijke betaalmarkt, waarin jaarlijks 125 biljoen dollar omgaat, te moderniseren", aldus Anderson. "Met alle soorten betalingen onder één dak, samenwerkingen met vrijwel alle zakelijke betalingspartners ter wereld en innovatieve technologie die de bestaande infrastructuur al digitaliseert en automatiseert, is Mastercard de partner die uniek is gepositioneerd is om de manier waarop bedrijven grootschalig zakendoen ingrijpend te verbeteren."

Nieuws

×

Meer nieuws over