Head of Partnerships Daniel Calvert over start van neobank N26 in Verenigde Staten

16 september 2019 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

De Duitse challenger bank N26 streeft ernaar een mondiale bank te worden. In Europa heeft de ‘mobile only’ bank zich inmiddels gevestigd, recent waagde N26 de sprong naar de Amerikaanse markt. Banken.nl spreekt hierover met Daniel Calvert, Head of Partnerships bij N26. Calvert gaat onder meer in op de uitdagingen die zijn bank moet overwinnen om succesvol te worden en in welke mate de stap van N26 symbool staat voor een bredere ontwikkeling waarin Europese fintechs de stap naar de VS maken.

N26 groeit hard op de Europese markt. Echter valt ook hier nog genoeg te winnen. Waarom toch nu al de stap naar de Verenigde Staten?

N26 blijft groeien in Europa en dat blijft zeker nog één van onze topprioriteiten. Echter met het sterk gecentraliseerde model zoals N26 dat hanteert, is groei in het voordeel van onze klanten, vanwege de schaalvoordelen die we hiermee behalen. We zien daarnaast ook mogelijkheden om nieuwe partners, concepten en productinnovatie vanuit de Verenigde Staten over te brengen naar Europa.

Welke producten en diensten willen jullie gaan aanbieden en wie zien jullie als belangrijkste concurrenten?

N26 begint in elke nieuwe markt met de fundamentele diensten die elke consument nodig heeft: simpelweg een bankrekening en een fysieke betaalkaart. Met een gebruiksvriendelijk mobiele app, geen verborgen kosten en moderne technologie is dit in veel landen al een sterke verbetering in vergelijking met de bestaande situatie. Hierbij brengen we natuurlijk innovatieve producten mee vanuit N26, zoals Spaces en MoneyBeam, maar bieden we ook toepassingen van wereldwijde partners zoals Apple Pay en Google Pay.

Daniel Calvert, Head of Partnerships - N26

We zien op verschillende niveaus grote concurrentie, maar de meeste winst is te behalen bij klanten van traditionele banken en instellingen. Hier hebben klanten vaak te maken met verouderde technologie, producten en design. 

Welke doelen heeft N26 gesteld voor de Amerikaanse markt en wat zijn de voornaamste uitdagingen?

We starten met het volledig wegwerken van de wachtlijst die er bestond in de Verenigde Staten voor N26. De lijst telt meer dan honderdduizend aanmeldingen. Bovendien komen er dagelijks vele nieuwe aanvragen bij. Uiteindelijk is het voor N26 de bedoeling dat we nummer één worden in de Verenigde Staten. Daar geloven we volledig in en gaan we binnen elke markt volledig voor, zonder uitzondering.

N26 beschikt niet over een eigen banklicentie in de VS. Jullie werken daarom nauw samen met Axos Bank. Hoe zijn die contacten gelegd en waarom denk je dat Axos met N26 in zee is gegaan?

We zijn lang van te voren begonnen met het evalueren van de markt en hebben al veel kennis opgedaan. Uiteindelijk hebben we ervoor besloten om met een partnerbank in zee te gaan. Na het doorlopen van de formele processen hebben we gekozen voor Axos Bank vanwege hun passende visie en hun uitgebreide kennis van het bancaire landschap in de Verenigde Staten. Hun technologie komt bovendien overeen met wat N26 nodig heeft.

Welke houding bemerk je bij Amerikaanse banken in het algemeen over jullie komst?

N26 is ontzettend goed ontvangen in de Verenigde Staten. Al op de eerste is onze naam veelvuldig opgedoken in de pers, wat meteen weer gezorgd heeft voor veel nieuwe klanten. Van tevoren wisten we al dat er veel vraag was naar ons product, op basis van onze wachtlijst en vanwege de vele berichten op social media. Amerikaanse klanten, net als Europese klanten, staan open voor verandering en wat dus blijkt is dat de ontevredenheid en problemen met de traditionele bancaire instellingen mondiale verschijnselen zijn.

Wat willen Amerikaanse klanten anders dan Europese klanten?

We bieden in de Verenigde Staten als eerste N26 Perks aan, wat een maandelijkse cashback aanbiedt op apps zoals TIDAL, Luminary, Aaptiv en Blinkist. In de Verenigde Staten zijn vergelijkbare producten meer gewoon, dus was het voor ons logisch om daar ook te beginnen. Natuurlijk streven we voortdurend naar verbeteringen gebruiksgemak, design en het product zelf. Daarnaast bestaan er significante verschillen met betrekking tot geld opnemen, overdragen en het gebruik van cheques. In Europa zijn deze anders of niet van toepassing. Daar passen we ons op aan.

Welke impact hebben Europese challenger banken als N26 op het Amerikaanse bankenlandschap en in welke mate staat de komst van Europese tech-bedrijven naar de VS voor een bredere ontwikkeling?

Overal waar N26 actief is, geloven we dat we producten en diensten meebrengen die voldoen aan klantverwachtingen en deze zelfs overtreffen. Tegenover elk type bank, traditioneel of challenger. Ook in de Verenigde Staten is dit het geval.

Het is ontzettend spannend om innovatie in fintech zich te zien bewegen vanuit Europa naar de Verenigde Staten, waar dat in het verleden vaak andersom is geweest. We gaan uitdagingen aan die geen instelling ooit heeft aangepakt, zowel op het vlak van technologie als van bankieren, maar altijd met oog voor en op de klant. We zijn en blijven gericht op dat wat mensen nodig hebben en bieden oplossingen die het dagelijks leven makkelijker maken.