Baan bij bank lang niet bij iedereen geliefd

07 mei 2018 Banken.nl

Zo’n drie van de acht Nederlanders ziet het niet zitten om bij een bank te gaan werken. Bij het vrouwelijke deel van onze bevolking geldt dit zelfs voor 41%. Velen vinden dat binnen banken de focus te veel op geld en macht ligt en dat er een machocultuur heerst. Dit blijkt uit onderzoek dat FBD Bankmensen, een detacheerder van financiële professionals, heeft gehouden onder 1045 Nederlanders. 

Het toch behoorlijk substantiële deel van de Nederlandse bevolking dat geen baan binnen een bank ambieert, stelt haar of zijn baan niet te willen inruilen voor een positie binnen een bank, zelfs niet indien daar (veel) meer geld mee te verdienen is. “Men denkt dat er binnen de bankenwereld een machocultuur heerst en dat alles daar om geld draait. Dit zijn voor vrouwen de voornaamste redenen om de boot af te houden wat betreft een baan in de bancaire sector”, zegt Henk Kelder, directeur van FBD Bankmensen, in toelichting op de uitkomsten. “Onze ervaring is dat die cultuur de laatste jaren wel veranderd is. Maar het beeld is nog niet positief”, voegt hij toe. 

Naast de imagoproblemen omtrent geld, macht en machocultuur, vormt ook de bij banken geldende dresscode voor veel werknemers een onoverkomelijk bezwaar: pakweg de helft van de Nederlanders van veertig jaar of ouder geeft aan niet voor een bank te willen werken omdat ze zich niet door hun werkgever willen laten kleden. Kelder: “Uit het onderzoek blijkt dat voornamelijk de meer ervaren mensen minder kledingvoorschriften opgelegd willen krijgen, maar ook de jeugd staat niet te springen, weten wij uit ervaring.”

Machocultuur, focus op geld en dresscode weerhouden mensen van baan bij bank

Een kleine driekwart (73%) van de Nederlanders denkt dat banken in werkelijkheid niet zo vooruitstrevend zijn als ze zichzelf graag doen voorkomen. Hierbij steken de traditionele banken volgens Kelder schril af bij hun nieuwe fintech-concurrenten: “De opkomst van fintech-bedrijven laat zien dat banken flink achterlopen. Banken zullen voornamelijk de gebruiksvriendelijkheid moeten vergroten. Het gemak waarmee consumenten fintech-applicaties gebruiken, zet banken in een bijzonder slecht daglicht.”

Hiermee wijst het onderzoek van FBD Bankmensen op een vaak onderbelicht aspect van de concurrentiestrijd die de gevestigde banken voeren met de opkomende fintechs. Wat al bekend is bij velen, is dat deze nieuwe marktintreders de banken vaak voorbij weten te streven op het gebied van innovatie, onder meer door zich te focussen op één tak van sport. Minder aandacht is er voor het feit dat ze hiermee niet alleen klanten wegkapen, maar ook talent: ”Jongeren willen hierdoor liever bij deze fintech-bedrijven werken, dan bij de traditionele bank”, besluit Kelder.

Nieuws

Meer nieuws over