Fintechs worden volwaardig: vloek of zegen voor de gevestigde orde?

15 februari 2018 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Het Paris Fintech Forum eind januari 2018 werd druk bezocht door CEO’s van financiële en technologische ondernemingen van over de gehele wereld. Gerenommeerde namen, nieuwe spelers – iedereen was aanwezig. Zo ook Moneyou. Drie ontwikkelingen kwamen tijdens het forum expliciet naar voren: samenwerking met banken, verbreding van diensten bij fintechs en explosieve groei van de neobanken. Wat betekent dit voor de gevestigde orde?

1. Strijd versus samenwerking

Waar fintechpartijen zich voorheen afzetten tegen banken, zoeken ze nu juist de samenwerking ermee op. Sterker nog: het is inmiddels bijna ondenkbaar om niet met een bank samen te werken. De concurrentiestrijd gaat dan ook niet meer zozeer om wie de beste is, maar om wie het beste kan samenwerken. Die noodzaak wordt alleen nog maar groter met de komst van PSD2: een Europese richtlijn waardoor banken – alleen met nadrukkelijke toestemming van de consument – gedwongen worden om derde partijen toegang te geven tot de betaalrekening. 

Vanzelfsprekend zit er een limiet aan de hoeveelheid samenwerkingen: banken kunnen maar een beperkt aantal fintechs aanhaken op hun businessmodel. Bovendien zal de consument straks zijn vertrouwen uitspreken in enkele samenwerkingen en daarmee in feite ‘nee’ zeggen tegen de rest. Maar zover is het nog niet. We verwachten eerst nog een toename van het aantal fintechs en het aantal samenwerkingsmodellen.

Menno van Leeuwen, Business & Customer Development Lead - moneyou

2. Verbreding van dienstenaanbod

In het verlengde van de eerste trend constateer ik ook binnen de fintechs een ontwikkeling: verbreding van het dienstenaanbod. Want fintechs danken hun succes grotendeels aan het feit dat ze goed zijn in een bepaald product, gericht op een zeer specifieke klantbehoefte. Bij de ene partij kun je het meest aantrekkelijk online lenen, de andere toont haar onderscheidend vermogen in internationale betalingen. Dat betekent dat consumenten per product moeten shoppen. Maar willen ze dat? En hoe houden zij overzicht binnen het versnipperde aanbod van diensten?

En dus blijkt verbreding van het dienstenaanbod het juiste antwoord. Zo hoeven consumenten niet meer voor elk product bij verschillende fintechs te shoppen. Neem Transferwise met haar nichepropositie gericht op internationale betalingen. De organisatie voegt daar nu een betaalkaart aan toe en integraties met lokale banken. Of Kabbage dat zich aanvankelijk alleen op werkkapitaal richtte en nu ook zijn dienstenportfolio heeft uitgebreid met onder andere een betaalpropositie.

3. Opkomst van de neobanken

Tijdens het Paris Fintech Forum werden vier spraakmakende neobanken op het podium uitgenodigd: Revolut, N26, Starling Bank en Tandem. Stuk voor stuk jonge spelers die het opnemen tegen de gevestigde banken. Met hun focus op digitaal en mobiel zijn zij van plan de financiële hub te worden voor mobiele bankdiensten. Gevraagd naar hun toekomstplannen en in hoeverre zij zich gaan verbreden, keken ze op het podium vooral naar elkaar. Het blijkt dat ze zich niet expliciet afzetten tegen de reguliere banken, maar onderling – neobanken en fintechs – de taart van nieuwe businessmodellen, uitgangsposities en vormen van samenwerking juist verdelen. Ik ben benieuwd hoe die taart over drie jaar is verdeeld. En of fintechs door hun verbreding van diensten misschien wel in staat zijn gebleken hun eigen taart te bakken.

Vol inzetten op digitaal

Bij de belangrijkste ontwikkelingen in fintechland blijven banken voorlopig een belangrijke rol spelen. Eerst namen ze het op tegen de fintechs, nu werken ze ermee samen. En dat kan wel eens hun redding zijn geweest. Maar zal dat ook de komende jaren genoeg zijn? Waar de gevestigde orde nog worstelt met het afschudden van kantoren en adviseurs, zetten fintechs en neobanken al vol in op digitaal. Traditionele banken kunnen zich niet langer meer de luxe van tijd veroorloven. Tijdens het forum heb ik toegelicht hoe Moneyou voor ABN AMRO werkt. Een losstaand dochterbedrijf met een volledige focus op digitaal, samenwerking met fintechs en internationale ambities. Deze opzet sprak zowel fintechs als banken tot de verbeelding. Dit zou wel eens de vorm van samenwerking kunnen zijn, die voorkomt dat de neobanken er met de digitale taart van doorgaan.

Een artikel van Menno van Leeuwen, Business & Customer Development Lead bij Moneyou.