Waarom consultancy?

Veel (young) professionals met een bedrijfskundige of economische achtergrond kiezen na hun afstuderen steeds vaker voor een baan binnen de adviesbranche. Ook kiezen jaarlijks duizenden ervaren professionals om de adviesbranche te betreden, om of in dienst te treden bij een bureau als ervaren consultant of als zelfstandig adviseur aan de slag te gaan. Waarom eigenlijk? 

Vraag je professionals naar wat zij verwachten van een loopbaan in consulting, dan zijn de antwoorden verschillend. Sommigen verwachten ‘een hoge werkdruk’, ‘lange uren’ en bijvoorbeeld ‘veel reizen’, anderen noemen juist aspecten als ‘hoge verdiensten’, ‘goede ontwikkelingsmogelijkheden’ en ‘veel verantwoordelijkheid’. Hoe dan ook, er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een baan binnen de consultingbranche een aansprekende optie kan zijn voor net afgestudeerd en ervaren talent. Een overzicht van mogelijke redenen voor een carrière in consulting.

Klantgericht
Professionals die graag willen werken aan klantgerichte opdrachten zitten goed binnen de adviesbranche. Als consultant werken zij namelijk een groot gedeelte van hun tijd voor – en samen met – klanten, waarbij zij bijvoorbeeld advies geven bij een strategisch vraagstuk of ondersteuning bieden bij een implementatietraject. Vooral op junior niveau besteden consultants tussen de 70% en 85% van hun tijd aan klanten.* Het is vooral dit klantgerichte aspect – het kunnen behalen van concrete resultaten voor de klant – waardoor veel professionals zich aangetrokken voelen tot een baan als consultant.

Veelzijdig en intellectueel
Professionals die geen dag het zelfde willen doen en zich intellectueel willen laten uitdagen zitten gebakken als consultant. Een consultancyloopbaan is enorm veelzijdig – de ene dag werk je aan een marktonderzoek, vervolgens aan een concurrentieanalyse en dan weer ontwikkel je een managementdashboard of help je een klant met een groot verandertraject. Consultants worden continu in een nieuwe omgeving geworpen – dan weer een nieuwe branche, een nieuw vakgebied of een nieuwe opdrachtgever. En de ene dag zit je op kantoor in Amsterdam, de volgende dag vlieg je naar een klant in Milaan, waar je met het team in gesprek gaat met de CEO van een opdrachtgever.

Werken in teams en verantwoordelijkheid
Van consultants wordt verwacht dat ze goed kunnen opereren in teams, waarin zij moeten samenwerken met gelijkgestemde hardwerkende en ambitieuze professionals. Klanten worden namelijk vaak bijgestaan door een team van consultants, afhankelijk van het type project. Bij grote implementatieprojecten betreft het vaak grotere teams, maar meestal betreft het kleinere klantteams, waarin de individuele consultants veel verantwoordelijkheid binnen een opdracht (klantengagements) krijgen toegedicht. Deze grote mate van verantwoordelijkheid en de intellectueel uitdagende en complexe projecten, waarmee ze als adviseur te maken zullen krijgen, zijn kenmerken waarnaar veel professionals op zoek zijn.

Ontwikkelingsmogelijkheden en steile leercurve
Een belangrijk aspect dat door professionals wordt gewaardeerd zijn de vaak goede ontwikkelingsmogelijkheden en de steile leercurve bij consultancybureaus. Ten eerste werken consultants in een intellectueel uitdagende omgeving, vanwege de verscheidenheid aan projecten (industrie/dienstenaanbod) en het feit dat een (erg) hoog percentage van collega’s en klanten hoger opgeleid zijn. Daarnaast bieden veel bureaus hun consultants tal van mogelijkheden om zich persoonlijk te ontwikkelen c.q. hun kennis en vaardigheden te versterken. Te denken valt aan het volgen van opleidingen (sommige topbedrijven laten hun consultants zelfs een MBA volgen) en cursussen of interne coaching trajecten door senior consultants.

Goede verdiensten
Een aspect om uiteraard niet te vergeten zijn de goede verdiensten binnen de adviesbranche. Een belangrijke kanttekening vooraf is dat er maar weinig transparantie is over hoeveel consultants verdienen en dat er geen eenduidig antwoord bestaat. Allereerst verschillen consultancybureaus in de markt qua grootte en prestige. Bij strategie consultancykantoren en de Big Four gelden andere verdiensten dan bijvoorbeeld kleinere boutique adviesbureaus. Ook zijn er naast een basissalaris vaak tal van andere constructies mogelijk (bonussen, prestatievergoedingen, etc.), waardoor een goed beeld van de verdiensten moeilijk te schetsen is.

Work- life balance
Naast goede verdiensten en een stimulerende werkomgeving is het ook de aantrekkelijke work-life balance in consulting die professionals aantrekt. Toegegeven, de branche heeft de afgelopen jaren de reputatie opgebouwd voor het hanteren van lange werkuren. En ook is bekend dat gemiddeld driekwart van consultants meer uren werkt dan in hun contract staat. Toch staan hier vaak diverse (secundaire) arbeidsvoorwaarden tegenover die een gezonde work-life balans van consultants stimuleren – te denken valt aan diverse (ouder) verlofregelingen, thuiswerken, de mogelijkheid tot een sabbatical etc.

Springplank
Tot slot zien veel professionals consultancy als een goede springplank voor hun toekomstige carrière. Veel private en publieke organisaties zien consultants als aantrekkelijke werknemers, mede door hun mix van functionele vaardigheden (bijvoorbeeld kennis van branche/valgebied of analytische skills) en hun persoonlijke vaardigheden (bijvoorbeeld communicatie- of management skills). Ervaren consultants verlaten de adviesbranche bijvoorbeeld om in het bedrijfsleven aan de slag te gaan in een management functie. En op het hoogste niveau kiest bijvoorbeeld een partner bij een adviesbureau ervoor om elders een bestuurlijke rol te bekleden.