Sollicitatiebrief

Je hebt inmiddels een goed beeld in welke richting binnen consultancy je op wilt en hebt inmiddels zelfs een consultancybureau gevonden waar je besluit te solliciteren. Bovendien stel je vast dat het bureau in kwestie zelfs op zoek is naar een nieuwe consultant. Goed om te horen, maar hoe zorg jij ervoor dat jij die nieuwe consultant wordt? Naast een goed uitziend CV speelt vooral ook de sollicitatiebrief een cruciale rol om het bureau te overtuigen dat jij de meest geschikte kandidaat bent voor de positie. Hieronder zet Consultancy.nl enkele aandachtspunten en tips op een rij om met jouw brief zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen.

Wanneer je solliciteert naar een consultancypositie bij een adviesbureau kun je van een ding zeker zijn. Samen met jou zullen tal van overige talenten (soms tien, soms honderd, soms nog meer) concurreren voor dezelfde positie. Waar je ook met zekerheid vanuit kunt gaan is dat de verantwoordelijke recruiter van het betreffende bureau alleen de beste kandidaten zal selecteren om een stap verder in het sollicitatieproces te mogen zetten (bijvoorbeeld uitgenodigd worden voor een persoonlijk gesprek, assessment, etc.). Met die wetenschap op zak is dus het daarom essentieel dat jouw sollicitatie er uit zal moeten springen, wil je kans maken op deze consultancydroombaan.

Naast het opstellen van een uitstekend CV zul je bovendien een even zo goede sollicitatiebrief moeten schrijven, waarin je het adviesbureau weet te overtuigen waarom juist jij de meest geschikte kandidaat bent voor het bedrijf en de functie. Gedurende het schrijven van de brief moet altijd de leidraad zijn: ‘Wat maakt mij onderscheidend van andere (standaard) kandidaten’ en ‘hoe steekt mijn motivitatiebrief uit boven de rest?’ Consultancy.nl zet enkele aandachtspunten/tips op een rij, die je kunnen helpen bij het schrijven van een zo goed mogelijke brief. 

Toon je kennis en interesse in het bedrijf
Een recruiter van een adviesbureau wil zien dat jij je huiswerk over de organisatie hebt gedaan. Zorg dat je de belangrijkste zaken over het adviesbureau weet (waar zijn ze gevestigd, welke diensten leveren ze binnen welke vakgebieden en sectoren, wie zijn hun belangrijkste klanten, met wat voor projecten of uitdagingen houden zij zich momenteel bezig, actualiteiten, etc. Hiervoor zul je voldoende tijd moeten investeren in research over het bedrijf. Gebruik die kennis vervolgens in je brief en laat zien dat je het bedrijf kent en weet wat zij belangrijk vinden. Weten waar een bedrijf mee kampt binnen zijn sector of vakgebied kan bijvoorbeeld de aanleiding zijn waarom jij – die affiniteit kan aantonen binnen die gebieden – bij het bedrijf zou willen werken. En daar draait het uiteindelijk om in de brief, dat jij kunt aangeven waarom je specifiek deze functie ambieert en waarom het adviesbureau voor jou zou moeten kiezen.

Maak het persoonlijk
Zorg voor een zo persoonlijk mogelijke insteek in je brief. Als je vooraf de gelegenheid hebt om met personen die bij het adviesbureau werkzaam zijn te praten (over de functie, het bedrijf), dan doe je er verstandig aan om naar hen te verwijzen in de brief. Die gesprekken kunnen bijvoorbeeld ook de aanleiding zijn geweest waarom jouw interesse in de functie of het bedrijf werd gewekt. Die persoonlijke touch vergroot je kansen bij je sollicitatie. Belangrijk daarbij is ook dat je achterhaalt aan wie je de brief dient te richten. Meestal staat de contactpersoon in de vacature vermeld of op de website van het bureau, maar zo niet, dan is het verstandig om het bedrijf te contacteren en te vragen naar de juiste contactpersoon. Zo laat je professionaliteit zien en dat je moeite hebt gedaan.

Waarom pas jij bij het bedrijf/functie?
In het hoofdgedeelte van de brief zul je in detail moeten uitleggen waarom jij past bij het bureau, bij de functie en waarom jij de meest geschikte kandidaat bent voor de functie. Recruiters van adviesbureaus kijken enerzijds naar jouw kwalificaties (die ze al in je CV hebben kunnen lezen) maar jouw motivatie in je brief is even zo cruciaal om er uit te springen. In de vacaturebeschrijving heeft het bureau vaak de eigenschappen en ervaring vermeld waarnaar ze op zoek zijn. Om het bureau te kunnen overtuigen is het niet alleen belangrijk dat je kunt aangeven dat je die kwaliteiten en vaardigheden bezit, maar des te belangrijker dat je die eisen kunt toelichten aan de hand van concrete voorbeelden. Zoekt een bedrijf naar een ‘echte teamspeler’, dan zul je aan de hand van jouw concrete ervaringen (in teamverband gewerkt, teams geleid, teamsporten etc.) moeten toelichten wat jou een teamspeler maakt, en welke resultaten dit (voor bijvoorbeeld een eerdere werkgever) heeft opgeleverd. Met iedere (gevraagde) persoonlijke vaardigheid, eigenschap of ervaring die jij beschrijft, bedenk altijd dat de recruiter wil lezen hoe die factoren relevant zijn voor zijn bedrijf of de functie.

Onderscheid jezelf van anderen
Als jij over bepaalde vaardigheden of ervaringen beschikt die jouw concurrenten niet bezitten, dan is dat natuurlijk al van groot voordeel. Die eigenschappen moet je in je brief juist naar voren brengen om het voor de recruiter inzichtelijk te maken waarom juist die onderscheidende factoren voor het adviesbureau zo belangrijk zijn. Bijvoorbeeld, als je bij een bedrijf – dat werkzaam is in een vakgebied waarin ook het adviesbureau waar je solliciteert is gespecialiseerd – stage hebt gelopen, en jouw concurrenten niet, dan moet je dit uitlichten in de brief en niet hopen dat de recruiter het ‘zelf wel zal zien’ in je CV. In eenzelfde verlengde is het vaak handig om in de brief de belangrijkste extracurriculaire activiteiten (naast werk en studie) te benoemen. Ook hier zul je de relevantie van deze activiteiten (een bestuursfunctie tijdens je studie, of vrijwilligerswerk, etc.) moeten koppelen aan het adviesbureau of de consultancyfunctie waarnaar je solliciteert.

Licht je consultancyvaardigheden toe
Aangezien je specifiek naar een consultancyfunctie solliciteert is het ook van belang dat je (al dan niet in de brief) kunt aantonen dat je beschikt over typische vaardigheden die binnen consultancy gevraagd worden. Analytische vaardigheden bijvoorbeeld – als consultant moet je in staat zijn om problemen snel te ontleden en deze op analytische wijze op te lossen. Verder zijn als consultant je communicatievaardigheden essentieel – Vooral duidelijke communicatie met klanten en het kunnen overtuigen van de verschillende stakeholders in projecten zijn onmisbare skills in het vak. Tenslotte wordt van consultants ook verwacht dat ze goed in teams kunnen opereren. Vrijwel alle opdrachten voor klanten binnen consultancybureaus worden uitgevoerd door teams bestaande uit een mix van junior en meer ervaren consultants. Voor deze typische consultancyeigenschappen geldt wederom: link in een brief jouw specifieke consultancyvaardigheden aan de wensen van het adviesbureau.

Wanneer je een sollicitatiebrief hebt opgesteld en bovenstaande punten tot in perfectie hebt toegepast, dan nog kan het ontbreken van de juiste opmaak of stijl er voor zorgen dat je brief al snel wordt genegeerd en je kans op de baan is verkeken. Je brief moet altijd tot in de puntjes verzorgd zijn, een logische opbouw hebben, vrij zijn van enige spellings- of grammaticafouten en bovendien aansprekend zijn voor de recruiter.