elipsLife en Comarch moderniseren verzekeringsplatform in Nederland

22 oktober 2025 Banken.nl 1 min. leestijd

Verzekeraar elipsLife Nederland en IT-partner Comarch hebben in mei 2025 met succes een nieuw, modern kernplatform voor verzekeringen gelanceerd. De implementatie vervangt verouderde systemen, verbetert de operationele efficiëntie en legt een schaalbaar fundament voor toekomstige groei op de Nederlandse markt.

Het hoofddoel van het project was het moderniseren van elipsLife’s systeem voor het beheer van employee benefits en de integratie ervan in het wereldwijde ecosysteem van moederbedrijf Swiss Life.

De oplossing van Comarch omvat een front-office (Comarch Digital Insurance), een back-office (Comarch Life Insurance) en software voor claimbeheer (Comarch Insurance Claims). Daarnaast werd het nieuwe platform geïntegreerd met meer dan twaalf externe systemen, waaronder de Berichtenbox.

De overstap was niet zonder uitdagingen. Zo was de documentatie van het oude systeem onvolledig, waardoor de projectteams vaak de oude logica moesten ‘reverse-engineeren’. Een andere grote uitdaging was de complexe datamigratie van de gehele klantenportefeuille. Dit werd opgelost door de ontwikkeling van speciale algoritmes die wekelijkse testmigraties uitvoerden om de datakwaliteit te waarborgen.

“Wij geloven dat uitstekende communicatie en samenwerking de sleutel tot succes zijn”, vertelt Ludovic Balon, project manager bij Comarch. “Transparantie, frequente feedback en de betrokkenheid van alle stakeholders zorgen ervoor dat je een product levert dat aansluit bij de behoeften van de gebruikers.”

Het nieuwe platform levert aanzienlijke voordelen op. De verbeterde efficiëntie wordt geïllustreerd door de prestaties van het systeem: een import en premieberekening voor 30.000 deelnemers duurt nu slechts 1 uur en 20 minuten.

Gielijn Arends, CEO van elipsLife Benelux, spreekt van “een nieuw tijdperk in klantgerichtheid”. “Deze belangrijke mijlpaal versterkt ons vermogen om aan de veranderende behoeften van klanten te voldoen en bevestigt onze langetermijncommitment aan de Nederlandse markt.”