Voordat hij op de internationale voetbalvelden schitterde, had Denzel Dumfries een bijbaan in de supermarkt en moest hij “elke euro omdraaien”. Nu wil de Oranje-international, samen met BUUT (de nieuwe bank van de makers van Tikkie) de nieuwe generatie leren omgaan met geld.
De samenwerking is een direct antwoord op een groeiend probleem. “Steeds meer jongeren zijn financieel kwetsbaar of ongezond”, stelt Sanne van Kuijk, Head of Growth bij BUUT. “Tegelijkertijd weet één op de vijf ouders niet goed hoe ze hun kind moeten leren omgaan met geld.”
BUUT is opgericht om die kloof te dichten. De keuze voor Dumfries als partner was daarbij vanzelfsprekend. “Denzel is een fantastisch rolmodel. Hij staat met beide benen op de grond en is het levende bewijs dat dromen werkelijkheid kunnen worden als je er hard voor werkt.”
De kern van de aanpak is de bankapp van BUUT, die budgetteren concreet en tastbaar maakt. Jongeren verdelen hun geld over verschillende digitale ‘potjes’ voor bijvoorbeeld kleedgeld, snacks of een spaardoel. Bij elke betaling kiezen ze uit welk potje het geld wordt afgeschreven. De belangrijkste les: is een potje leeg, dan kan er niet meer mee betaald worden. Zo leren tieners direct de consequenties van hun uitgaven.
Dumfries en BUUT gaan samen met tieners educatieve content ontwikkelen voor social media en de app. De sociale betrokkenheid van de voetballer is niet nieuw; met zijn stichting DUCE en restaurant ‘Young Harvest’ helpt hij al langer kwetsbare jongeren in Rotterdam-Zuid.
“Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om goed met geld om te leren gaan”, aldus Dumfries. “Samen met BUUT wil ik het onderwerp op een leuke manier onder de aandacht brengen, zodat we echt het verschil kunnen maken. Op naar een financieel gezonde generatie."