Banken en politie pakken internetoplichting aan

01 oktober 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

Banken, politie en Openbaar Ministerie gaan intensiever samenwerken bij de aanpak van internetoplichting. Als bij de politie meerdere aangiften zijn gedaan waarin hetzelfde rekeningnummer wordt genoemd, informeert de politie de betreffende bank hierover. Banken kunnen dan de bankrekening van de desbetreffende oplichter blokkeren.

De samenwerking was eerder aangekondigd en is nu vastgelegd in een convenant tussen de Nederlandse Vereniging van Banken, de vier grootbanken (ABN AMRO, ING, Rabobank en SNS Bank), het Korps Nationale Politie en het Openbaar Ministerie.

Adviezen

Maandelijks maken miljoenen mensen gebruik van handels-, veiling- en advertentiesites en online webwinkels. De convenantspartners willen dat deze consumenten zich meer bewust zijn van de risico’s van internetaankopen en hen adviezen en tips geven over gebruik en misbruik van bankrekeningnummers en over hoe zij veilig kunnen handelen via internet. De omzet van internetwinkels is de afgelopen jaren ondanks de crisis gestegen tot circa tien miljard euro per jaar. Jaarlijks worden tussen de 40.000 en 50.000 aangiftes gedaan van oplichting.

Landelijk Meldpunt Internet Oplichting

Centraal in de bestrijding van Internetoplichting staat het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) dat in oktober 2010 is opgericht. Het LMIO verzamelt en analyseert de meldingen van internetoplichting centraal.  Bij de opsporing en vervolging ligt de nadruk op veelplegers en zaken met een grote maatschappelijke impact. Een van de afspraken uit het convenant is dat de partijen actief gaan verwijzen naar de checkfunctie van het LMIO: Mijn Politie/Miocheck.

Maatregelen

Indien bij het LMIO meerdere aangiftes zijn gedaan waarin hetzelfde bankrekeningnummer wordt genoemd, stuurt het LMIO een bericht aan de betreffende bank. Hierin wordt mede namens de Officier van Justitie melding gemaakt van een sterk vermoeden van schuld van de gebruiker van de rekening. Op basis hiervan neemt de bank maatregelen. Deze kunnen bestaan uit het aanspreken van de cliënt, het blokkeren van diens rekening en het beëindigen van de bankrelatie.

Wanneer internetgebruikers met elkaar via internet handelen, zijn zij zelf primair verantwoordelijk. Potentiële kopers kunnen op www.mijnpolitie.nl onder andere controleren of een bankrekeningnummer al eerder bij het LMIO is gemeld. Ook aangifte kan op deze website worden gedaan.