Van coupon naar cashback: een manier om klantloyaliteit te winnen

13 april 2022 Banken.nl 3 min. leestijd

Met name in de Verenigde Staten vormen kortingscoupons een groot onderdeel van de alledaagse cultuur. Menigeen verzamelt verschillende papieren codes door deze te knippen uit kranten, magazines en andere printmedia. Eveneens zijn Amerikaanse creditcardbedrijven in de vorige eeuw gestart met cashbacks. Hierbij wordt een percentage van het uitgegeven bedrag teruggekeerd op de rekening van de klant. Een inventieve beweging om meer klantloyaliteit op te bouwen.

De evolutie van coupon naar cashback is echter niet zo geleidelijk gegaan als geschetst in de voorgaande alinea. Daarom deelt Pieter Schelfhout, Head of Engineering bij Cake meer over de geschiedenis van cashbacks – en welke voordelen dit uiteindelijk voor banken oplevert.

De grote papierwinkel

Om kans te maken op een (gedeeltelijke) teruggave van het aankoopbedrag, moesten consumenten vroeger vaak een streepjescode uitknippen van een actieproduct. Vervolgens stuurden zij de code per post op, vergezeld door de kassabon en een formulier met NAW- en rekeninggegevens. Een grote papierwinkel die een hoop administratiewerk vergt. Daarmee lijkt het een verouderde aanpak, maar zelfs tegenwoordig verlopen sommige coupon-cashbacks nog op deze manier.

Enkele weken na het versturen van alle benodigde gegevens zijn klanten de actie vaak alweer vergeten. Het is immers al een tijd geleden sinds de brief met de post is verzonden. Later krijgen zij, al dan niet ongemerkt, een klein bedrag terug op hun rekening (met uitzondering van grote aankopen). Maar de goedbedoelde intentie gaat helaas verloren met het verstrijken van de tijd.

Een productcode scannen om een aanvraag in te dienen

Steeds meer services worden gedigitaliseerd en hetzelfde geldt voor de aanvraag rondom cashbacks. Na verloop van tijd boden steeds meer ontwikkelaars apps aan om geld van kassabonnetjes terug te vragen, zoals het Nederlandse Scoupy en het Belgische myShopi. Met het uploaden van een foto van de kassabon wordt er binnen 7 dagen geld gestort op de bankrekening.

Toch is ook dit proces nog niet optimaal voor de klantbeleving. Om een cashback in gang te zetten, moeten consumenten zelf een foto maken en deze vervolgens uploaden via een app. Zulke processen kunnen, hoe vaker ze terugkomen, steeds meer (kostbare) tijd in beslag nemen. En die tijd besparen klanten liever om ergens anders aan te besteden.

Geen omkijken meer naar

Vroeger zou het waarschijnlijk een utopie lijken: cashbacks worden geregeld zonder dat de klant er iets voor hoeft te doen. Alles verloopt automatisch. Waarom? Alle beschikbare bankdata wordt centraal en geanonimiseerd gekoppeld aan de promoties vanuit aangesloten retailers. Zo krijgen deelnemende consumenten automatisch geld terug voor dagelijkse uitgaven en hoeven ze die cashbacks niet eens aan te vragen.

Deze ontwikkeling, gedreven door fintechs als Cake, biedt voordelen voor iedere consument. Daar houdt het niet bij op. “Met behulp van ons platform hoeven bankklanten geen bonnetjes meer in te dienen. Ze krijgen in de app updates over welke transacties een cashback hebben opgeleverd”, vertelt Schelfhout. “Op die manier keren ze vaker terug naar de app. Daarnaast verdienen banken dankzij het gedeelde model van Cake, terwijl retailers gerichte promoties kunnen opstellen voor deelnemende klanten.”