Visa maakt Superbowl volledig cashloos

25 november 2020 Banken.nl 2 min. leestijd

Toeschouwers van de Amerikaanse Superbowl kunnen dit jaar voor het eerst uitsluitend digitaal betalen. De National Football League (NFL) en partner Visa nemen dit besluit mede vanwege de invloed van Covid-19. 

Voor Amerikanen is de Superbowl het grootste ééndaagse sportfestijn van het jaar. De kampioenswedstrijd in American Football kluistert met gemak tientallen miljoenen kijkers aan de buis. Voor stadionkaartjes is het meestal dringen en dit jaar helemaal, want naar verwachting schroeven de organisatoren vanwege Covid-19 de stadioncapaciteit terug naar 20%, wat tijdens de aanstaande editie in Tampa (FL) neerkomt op zo’n 13.000 tot 15.000 toeschouwers. 

Alleen digitaal betalen

De Superbowl is sport op het hoogste niveau, maar ook gewoon een leuk uitje voor het hele gezin. En alle clichés die eromheen hangen zijn waar. Het bier en de cola vloeien rijkelijk, de hotdogs zijn niet aan te slepen en iedereen wil een shirtje, petje of ander merchandise-dingetje bemachtigen als blijvende herinnering. Voor het eerst echter is het niet langer mogelijk om met cash geld te betalen. Visa verzorgt een infrastructuur die volledig is ingericht op digitaal betalen. 

Letterlijk alles waarbij een transactie plaatsvindt zal digitaal verlopen. Of het nu parkeertickets zijn, toegangskaartjes, eten en drinken of snuisterijen. In het licht van Covid-19 lijkt dat geen overbodige maatregel, want de Verenigde Staten staan met stip op één bij zowel het aantal geregistreerde coronabesmettingen als het aantal aan het virus gerelateerde overlijdensgevallen. 

Diverse voordelen

“Op weg naar heropening is er voor locatie-exploitanten één segment waarop Visa adviseert zeker niet te beknibbelen en dat is de digitale infrastructuur”, zegt Mary Ann Reilly, hoofd marketing voor Noord-Amerika. “Een efficiënter proces, het maximaliseren van winst en onderaan de streep een betere ervaring voor consumenten zijn slechts enkele voordelen van digitaal betalen. En het fijnste is, digitalisering van betalingen hoeft helemaal geen onoverkomelijke opgave te zijn.”

Als betaal- en technologiebedrijf is Visa verbonden aan meerdere grote sportevenementen. Voor een Amerikaanse onderneming is de Superbowl natuurlijk een thuiswedstrijd, maar eerder verbond Visa zich ook als betaalpartner aan wereldvoetbalbond Fifa en aan de Olympische Spelen, die helaas maar begrijpelijk zijn uitgesteld tot 2021.