HSBC richt nieuwe digitale bank op om challengers het hoofd te bieden

03 oktober 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

In het geheim werkt HSBC al enige tijd aan de oprichting van een volledig nieuwe en digitale bank onder eigen beheer. Hiermee wil de Britse reus de strijd aangaan met nieuwe challenger banken, die vrijwel allemaal online-based zijn. In de wandelgangen draagt het project de codenaam ‘Project Iceberg’. In totaal werken er ongeveer honderd mensen aan.

Het is een beetje de vraag hoe geheim het allemaal nog is, want het feit dat bekend is dát HSBC werkt aan een nieuwe digitale bank, hoeveel mensen eraan werken en wat ‘Project Iceberg’ ongeveer inhoudt is dus al bekend. De journalistiek - in dit geval die van de Britse krant The Telegraph - heeft nu eenmaal haar bronnen en misschien heeft de bank zelf wel gekozen om strategisch te lekken om de concurrentie alvast alert te maken.

Hoe dan ook, met ‘Project Iceberg’ wil HSBC een stand-alone bank opzetten om nieuwe en sterk online-based partijen de wind uit de zeilen nemen. Een bron die volgens de Telegraph dichtbij het vuur zit meldt dat HSBC zich met de nieuwe bank in eerste instantie wil richten op kleine zakelijke klanten. Dit jaar al gaat een bèta-versie live is de verwachting.

HSBC is misschien wel de grootste van allemaal, maar zeker niet de enige die naar verluidt bezig is met de oprichting van een nieuw en digitaal merk. Ook directe concurrenten RBS en Santander zijn bezig met de oprichting van zulke entiteiten. Allemaal met hetzelfde doel, wind uit de zeilen nemen van nieuwe, snelgroeiende online aanbieders. Gevraagd naar een reactie houdt HSBC zich op de vlakte. “We zijn altijd bezig met het verkennen van nieuwe manieren om zakelijk bankieren sneller, eenvoudiger en aangenamer te maken”, aldus een woordvoerder.

Perfecte customer journey

De beslissing van HSBC kan uitgelegd worden als een vlucht naar voren. In plaats van af te wachten hoe en met welke diensten disruptors stukjes - of stukken - marktaandeel afknabbelen zetten HSBC en andere gevestigde namen juist de aanval in door soortgelijke diensten aan te gaan bieden. Immers, de wensen en verwachtingen van klanten zijn de laatste jaren stevig veranderd. Een belangrijk kenmerk daarvan is dat klanten banken niet zonder meer alleen met elkaar vergelijken, maar ook met online retailers. Met name die laatste groep (denk aan de Amazons en Coolblues van deze wereld) heeft de customer journey zodanig geperfectioneerd dat consumenten dit ook elders verwachten.