Rabobank wil betaalgegevens klanten gebruiken

27 maart 2014 Banken.nl 1 min. leestijd

Begin maart kondigde ING aan betaalgegevens van klanten te willen gebruiken om gerichte advertenties (van derden) aan klanten mogelijk te maken. Vooral uit de social media hoek, de consumentenbond en de politiek ontstond er grote ophef vanwege de privacygevoeligheid. Daarom kijkt de Rabobank voorlopig de kat uit de boom, en wil data voorlopig alleen inzetten voor hun eigen diensten aan klanten.

Klantdata ING
ING kondigde begin deze maand aan de betalingsgegevens van hun klanten te gaan gebruiken om diensten van andere organisaties gericht te kunnen aanbieden. Op basis van het betalingsgedrag van klanten (uitgavenpatroon, locatie, etc.) zouden externe bedrijven in de toekomst met behulp van de klantdata op een gerichte manier scherpe aanbiedingen kunnen doen aan klanten. ING richtte hiervoor een Big Data team in en kondigde aan een proef te gaan starten met Haagse klanten van de bank.

Na de aankondiging volgde een stormvloed van kritiek op ING, ondermeer van de Consumentenbond, de politiek, en vooral via social media kanalen. Ook ontving ING veel telefoontjes van klanten die vragen hadden. Een woordvoerder van ING gaf aan dat het“thema zeker leeft onder klanten, maar in de meeste gevallen verlopen de gesprekken prettig als wij uitleggen hoe het zit. De aankondiging heeft niet geleid tot meer opzeggingen dan normaal, dit loopt via het gebruikelijke patroon”.

Rabobank
De Rabobank topman Rien Nagel liet naar aanleiding van de ophef vorige week weten dat zij zich voorlopig nog niet wagen aan het verstrekken van klantgegevens aan derden. “We wachten de discussie over het commercieel gebruik van klantgegevens af” aldus de Rabobank bestuurder. Wel zal de bank kijken hoe gegevens beter ingezet kunnen worden voor hun eigen diensten aan klanten, zoals hypotheek- en spaarproducten.