DNB: Gebruik creditcard over de grens daalt

13 januari 2014 Banken.nl 3 min. leestijd

Hoewel contant geld in veel betaalsituaties nog altijd het meest gebruikte betaalmiddel is door Nederlanders in het buitenland, heeft de pinpas vergeleken met vorig jaar weer verder terrein gewonnen. Dit is vooral ten koste gegaan van de creditcard, zo blijkt uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar het betaalgedrag van consumenten in en naar andere eurolanden.

Minder vaak met creditcard 

Hiermee lijkt het betaalgedrag van Nederlandse consumenten over de grens steeds meer op hoe zij in Nederland betalen. De gevolgen van de totstandkoming van de Europese betaalruimte (SEPA) worden dus steeds duidelijker zichtbaar, want consumenten gaan in binnen- en buitenland steeds meer op dezelfde manier betalen. Nederlanders betalen vaak met hun pinpas, ook in het buitenland. Ook worden zij steeds tevredener over de acceptatie en veiligheid van de pinpas over de grens. Nog maar 4% is hier ontevreden over. Vooral in benzinestations, in restaurants, voor accommodatie, in het openbaar vervoer en voor tol betaalden consumenten in 2012 vaker met hun pinpas en juist minder vaak met een creditcard. In tegenstelling tot eerdere jaren is er geen eenduidige trend te zien in het gebruik van contant geld. Op een aantal plekken zijn Nederlanders minder contant gaan betalen en meer gaan pinnen. In andere situaties is het gebruik van contant geld juist gestegen, voornamelijk ten koste van de creditcard. Duidelijk is in ieder geval dat Nederlanders minder met hun creditcard zijn gaan betalen en in plaats daarvan vaker of contant of de pinpas gebruiken.

Online shoppen over de grens blijft achter 

Het aantal Nederlanders dat wel eens naar het buitenland betaalt is weinig veranderd de afgelopen jaren. Dat is opvallend, vooral daar waar het gaat om online aankopen, aangezien het online winkelen in Nederland al enkele jaren in de lift zit. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn de taal of onzekerheid over de levering van een bestelling in het buitenland. Het DNB onderzoek laat echter ook zien dat de betaling een mogelijke reden is waarom het online winkelen over de grens nog altijd beperkt blijft. Hoewel Nederlanders over het algemeen erg tevreden zijn over de veiligheid, kosten, gebruiksgemak en snelheid van manieren om naar het buitenland te betalen, is er een duidelijk verschil tussen mensen die hier wel en geen ervaring mee hebben gehad het afgelopen jaar. Gemiddeld genomen zijn mensen die in 2012 jaar geen enkele keer naar een ander Europees land hebben betaald vaker ontevreden over de kosten ervan, ongeacht het betaalmiddel.


Verassende resultaten

Ook over de kosten van internetbetalingen naar andere Europese landen zijn deze consumenten dus vaker ontevreden. Dit is verassend, omdat internetbetalingen uit Nederland naar andere Europese landen voor consumenten standaard gratis zijn, net als betalingen binnen Nederland. Dit laat zien dat er ruimte is voor verdere voorlichting. Daarnaast zullen met de overgang op IBAN ook op het gebied van veiligheid, snelheid en gebruiksgemak de verschillen tussen internetbetalingen binnen Nederland en naar andere Europese landen grotendeels verdwijnen. Uit onderzoek naar de bekendheid met IBAN blijkt dat in september 2013 94% van de Nederlandse consumenten 'weet wat IBAN is'. Daarnaast geeft 87% aan te weten waar de IBAN te vinden is. Vanaf februari 2014 is IBAN in Nederland de standaard, zowel voor binnenlandse als voor grensoverschrijdende betalingen.