Britse banken betalen forse compensatiebedragen

23 augustus 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

De 13 grootste Britse banken betalen £1,3 miljard (ruim €1,5 miljard) om klanten te compenseren wegens overbodige verzekeringen. Dat maakte de Britse toezichthouder Financial Conduct Authority (FCA) bekend.

De banken verkochten onterecht verzekeringen tegen identiteits- en creditcarddiefstal. Deze verzekeringen werden sinds 2005 door ongeveer zeven miljoen klanten gekocht. Bij het aanvragen van credit- en debetkaarten verwezen de banken klanten naar de verzekeraar CPP. Dit bedrijf verkocht hun klanten vervolgens  allerlei schimmige producten, waarvan de Financial Conduct Authority later vaststelde dat deze overbodig waren. De betreffende producten werden verkocht onder namen als HSBC Card Guard en Barclays Cardholder Protection.

De toezichthouder van de City bevestigde dat 13 banken en financiële dienstverleners een regeling oplopend tot £1,3 miljard zijn overeengekomen. De Financial Conduct Authority stelde, dat deze klanten nu een terugbetaling kunnen vorderen van de premies die ze al die jaren betaalden, inclusief 8% rente.

De Financial Conduct Authority (FCA) deed verder geen uitspraken over het bedrag, dat de banken, waaronder Barclays, Lloyds Banking Group, HSBC en Royal Bank of Scotland afzonderlijk moeten betalen. Het totale compensatiebedrag komt bovenop de £15,5 miljard, die de Britse banken al eerder hadden gereserveerd voor klanten , die ten onrechte bepaalde verzekeringen hadden gekregen.