Modulaire financiële dienstverlening zorgt voor omzetverschuivingen

22 januari 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Door de opkomst van nieuwe aanbieders, digitale distributieplatformen, alternatieve financiering en een toename in outsourcing wordt de financiële dienstverlening steeds meer modulair, aldus een recent rapport van Oliver Wyman. Uit het onderzoek van het consultancybureau blijkt dat tot wel $1 biljoen aan omzet en kosten kunnen verschuiven van en naar verschillende spelers in de internationale financiële arena.  

In het kader van de World Economic Forum Annual Meeting in Davos heeft consultancybureau Oliver Wyman onderzoek gedaan naar de financiële impact van het steeds verder modulair worden van de financiële dienstverlening. Dit ‘modulair’ worden houdt in dat consumenten door technologische vooruitgang steeds vrijer zijn in hun keuze om verschillende bankdiensten en producten bij verschillende marktspelers onder te brengen, en wordt vooral veroorzaakt door de intrede van nieuwe marktspelers, opkomst van digital distributieplatformen, toename van outsourcing en groei van het aantal alternatieve bronnen van financiering. Hierdoor zullen consumenten eerder geneigd zijn om hun bankzaken niet langer bij een enkele huisbank te regelen. 

Oliver Wyman - Modular Finance Services

$1 biljoen aan verschuivingen
Het onderzoek van Oliver Wyman laat zien dat er de komende periode zo’n $1 biljoen dollar aan omzetstromen en kostenposten kunnen gaan verschuiven. Om een indicatie te geven van de omvang van deze verschuivingen, de totale omzet van de wereldwijde bankensector ligt volgens het consultancybureau op zo’n €5,7 biljoen. De nieuwe platformen voor consumenten kunnen volgens het onderzoek tussen de $50 en $150 miljard aan omzet wegtrekken uit de financiële sector die nu nog gedomineerd wordt door banken en verzekeraars. Nieuwe business modellen en innovatieve producten zullen zorgen voor een verschuiving van $150-$250 miljard aan omzet.  

De grote winnaars van de modulaire financiële dienstverlening zijn echter de consumenten. Volgens Oliver Wyman gaan de klanten van banken er met $150-$300 miljard op vooruit doordat toegenomen transparantie en concurrentie hen beter in staat stellen om goede prijsvergelijkingen te maken. Zo profiteren zij van een hogere kwaliteit dienstverlening, voor een lagere prijs en van een breder aanbod. 

Banken
Het rapport benadrukt echter dat de grote banken nog steeds over aanzienlijke concurrentievoordelen beschikken. Niet alleen profiteren zij van langdurige klantrelaties en een veilige schaalgrootte voor hun activiteiten, ook voldoen zij aan wettelijke verplichtingen wat hun dienstverlening aantrekkelijker maakt. Aan de andere kant worden zij echter tegengehouden door hun inflexibele legacy IT-systemen om echt mee te kunnen in de modulaire financiële sector. Het ombouwen van deze systemen naar digitale platformen zal volgens het onderzoek elk van de grootste banken ter wereld al gauw meer dan $4 miljard gaan kosten.