Oude hypotheekzaak verloren door SNS en Rabobank
Een groot aantal klanten van SNS en Rabobank zullen een schadevergoeding ontvangen voor de hoge maandlasten die zij maakten als gevolg van de financiering van een aantal dubieuze hypotheekplannen van een tussenpersoon rond het jaar 2000. Dat heeft het gerechtshof in Arnhem onlangs bepaald. Volgens de claimstichting hebben de klanten gemiddeld tussen de €150.000 en €200.000 schade geleden.
Rond de millenniumwisseling financierden SNS en Rabobank een aantal risicovolle hypotheekplannen van klanten via een tussenpersoon, Wagner & Partners. De tussenpersoon heeft een aantal klanten waarvan de waarde van het huis hoger lag dan de hypotheek geadviseerd om hun hypotheek te verhogen. Dit extra krediet werd vervolgens belegd in een aantal risicovolle beleggingen en een gedeelte werd gestort in woekerpolissen. Hoewel de klanten die akkoord gingen een hoog rendement op hun investering verwachtten, was niets minder waar. Het geld verdween, de tussenpersoon ging failliet en de klanten bleven zitten met hogere maandlasten dan daarvoor.
Schadevergoeding
Zo’n 16 jaar later moeten SNS en Rabobank een schadevergoeding betalen aan de gedupeerden. Dat heeft het gerechtshof in Arnhem bepaald in een hoger beroep dat werd aangespannen door Stichting Gedupeerden Overwaardeconstructie W&P. De banken hadden volgens het hof deze plannen niet mogen financieren. Door de klanten niet te waarschuwen voor de risico’s hebben zij hun zorgplicht geschonden. Hoeveel de gedupeerden vergoed zullen krijgen, zal worden bepaald in een schadeprocedure. Volgens de claimstichting is het gemiddelde bedrag aan schade dat de klanten opliepen tussen de €150.000 en €200.000
De stichting vertegenwoordigde 70 klanten van SNS en zes van Rabobank. Maar niet iedere gedupeerde kon het zich veroorloven zolang door te blijven procederen. Vereniging Eigen Huis schrijft dat het in totaal om bijna tweehonderd klanten van de twee banken gaat. Frans Faas, voorzitter van de opgerichte claimstichting, hoopt dat ook de rest van de klanten op redelijke wijze worden vergoed voor de gelopen schade. Dezelfde stichting won eerder al een soortgelijke zaak tegen ABN AMRO, en heeft momenteel nog een zaak lopen tegen Van Lanschot.