Nieuwe bancaire speler in Nederland: Bunq

01 oktober 2015 Banken.nl 3 min. leestijd

De Nederlandse bankensector heeft er voor het eerst in tien jaar tijd weer een nieuwe onafhankelijke speler bij: Bunq. De start-up, die beschikt over een bankvergunning, wil echter vooral niet gezien worden als bank, maar liever als IT-bedrijf dat betalingsverkeer verleent. Oprichter Ali Niknam – die al €16,7 miljoen in de start-up heeft geïnvesteerd – heeft grote plannen voor Bunq.

De oproep van De Nederlandsche Bank (DNB) voor meer concurrentie in de Nederlandse bankensector eerder dit jaar, lijkt te zijn gehoord. Voor het eerst in tien jaar tijd – DSB was de laatste* – verschijnt er een nieuwe speler op de markt, maar niet uit de bancaire hoek. Bunq, de startup van ondernemer Ali Niknam, is een IT-bedrijf dat onlangs zijn bankvergunning heeft verkregen en onder het depositogarantiestelsel valt. Bunq gaat betalingsverkeer verlenen aan consumenten.

bunq

Bunq is geen bank
Oprichter en eigenaar Ali Niknam wil vooral niet dat Bunq een bank wordt genoemd. “We zijn in eerste instantie een IT-bedrijf”, vertelt de ondernemer tegenover het FD. Het IT-bedrijf met bancaire ambities staat klaar om de markt te bestormen met zijn app, waarmee klanten binnen enkele minuten gratis één tot tien betaalrekeningen kunnen openen. Ook het doen van transacties en het ontvangen van betalingen zijn geheel gratis. Hiermee wijkt Bunq aanzienlijk af van het traditionele verdienmodel van banken, en dat is ook de bedoeling. Niknam ziet geld verdienen niet als belangrijkste drijfveer, maar zet met Bunq meer in op een ‘mindshift’.

Klanten van Bunq betalen wel voor een pinpas, het doen van betalingen met hun pinpas en voor het opnemen van geld. De Bunq-pinpas is vier jaar geldig en kost €9, pinnen kost €0,04 per transactie en voor het opnemen van geld betalen klanten €0,80. Bunq gaat geen spaar- of leenproducten aanbieden en ook is het niet mogelijk om rood te staan op je betaalrekeningen. Het ‘verdienen van geld met geld’ is volgens Niknam namelijk “precies de systeemfout waarom het verkeerd is gegaan bij de banken.” Het verdienmodel van Bunq is voornamelijk gericht op de zakelijke markt. Het IT-bedrijf gaat na de bètatests die nu worden uitgevoerd onder circa duizend gebruikers, ook betaalrekeningen aanbieden voor zakelijke klanten.

Doelgroep
Hoewel Bunq geen studentenbank wil zijn, ziet Niknam jongeren wel als een belangrijke doelgroep. De app stelt klanten namelijk niet alleen in staat om betalingen te versturen, maar ook om betaalverzoeken in te dienen bij andere Bunqers – zoals de klanten van Bunq ook wel genoemd worden. Daarmee sluit het product goed aan bij mensen die vaak dingen in groepen doen, zoals leden van studentenverenigingen en sportverenigingen, aldus Niknam. Betalen gaat via de vingerafdruk, het maken van een selfie, of met nearpay, een technologie om contactloos te betalen met de smartphone.

Ook de achtergrond van zijn werknemers is belangrijk voor de ondernemer. Hij heeft bijvoorbeeld liever geen bankiers in dienst en wilt ook zeker geen externe financiering van een bank aannemen. “Je kan niet dezelfde regels en oorsprong volgen als banken en denken dat je anders kan zijn”, vertelt Niknam onlangs aan het FD. Hij heeft €16,7 miljoen geïnvesteerd in de opbouw van een eigen IT-platform en het grootste deel van de kosten wordt gemaakt op het gebied van salarissen van het personeel. Voor de bankvergunning moest Niknam echter toch bancaire ervaring in huis halen – daarvoor zijn Jeroen Kremers en Jan de Ruiter, bankiers met een achtergrond bij RBS, aangetrokken als commissarissen.

Hoewel de exacte plannen niet bekend zijn, gaat Bunq naast de lancering van zakelijke betaalrekeningen zich richten op het uitbreiden van de functionaliteit van de app. Volgens het FD is ook uitbreiding naar andere Europese landen een optie.

* Hoewel Knab in 2012 is gestart als nieuwe concurrent op de Nederlandse markt, is Knab een dochter van Aegon en lift mee op de bankvergunning van de pensioenuitvoerder. Voor DSB was Triodos de laatste nieuwkomer zo’n 35 jaar geleden.