AFM maakt kennis met Nederlandse FinTech-startups

10 april 2015 Banken.nl 2 min. leestijd

Eind maart organiseerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in samenwerking met Holland Fintech een kennismakingsevenement voor FinTech-startups. Dertig startups namen deel aan het evenement, waarbij de wederzijdse kennismaking tussen de toezichthouder en de financieel technologische ondernemers centraal stond.

Volgens de AFM zullen de veranderingen in de producten en diensten van de financiële sector in de komende jaren voornamelijk gestuurd worden door de technologische ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn anno 2015 al volop aanwezig. Een recent voorbeeld is de verschuiving naar mobiele apparaten en online als geprefereerd medium om de bankzaken te regelen. Startups spelen volop in op deze ontwikkelingen. Met bijvoorbeeld de Daalder-app, een innovatieve app van FinTech-startup Daalder, is mobiel betalen nu op iedere smartphone mogelijk voor consumenten.

AFM maakt kennis met startups

Volgens Pascal Spelier, Consultant Digital Customer Experience bij Capgemini Consulting en eigenaar/blogger [finno], is er de afgelopen jaren voor miljarden geïnvesteerd in de FinTech industrie, waardoor bij hem de vraag ontstaat of er nog wel een toekomst is voor banken in de waardeketen. “Technologische ontwikkelingen zullen de komende jaren de financiële sector ingrijpend veranderen, en startups spelen hierbij een belangrijke rol”, stelt AFM-bestuurslid Theodor Kockelkoren.

Kennismaking

Om deze reden heeft de AFM afgelopen 26 maart samen met Holland FinTech – een spreekwoordelijke ‘marktplaats’ voor technologische financiële vernieuwing – een evenement georganiseerd om kennis te maken met dertig van deze startups. De AFM wou graag weten wat deze startups verwachten van de toekomst en welke innovatieve ideeën zij hebben voor de financiële dienstverlening: “Wat hopen zij met hun innovaties te bereiken en hoe draagt dit bij aan een eerlijke en transparante werking van de financiële markten?”

Ook de startups waren nieuwsgierig naar de kennismaking. Hoe kijkt de toezichthouder van de financiële sector aan tegen hun innovaties? Bovendien bestond voor hen de mogelijkheid om obstakels voor het op de markt brengen van hun innovatieve producten en diensten te bespreken met de AFM. Zij werden onder andere gewezen op de ‘innovation room’, een AFM-informatieloket voor ondernemers in de financiële sector, waar startups hulp kunnen ontvangen bij de belangrijkste stappen voor hun toetreden tot de markt.

De AFM zegt graag met de startups in gesprek te blijven en heeft aangegeven graag een vervolg van het evenement te willen organiseren. Kockelkoren: “Het is belangrijk dat wij als toezichthouder samenwerken met startups wanneer dit eerlijke en transparante financiële markten bevordert, en duidelijkheid scheppen waar wij juist risico’s zien.”