Co-op Bank of Kenya huurt McKinsey in voor strategie

07 oktober 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

Co-operative Bank of Kenya heeft McKinsey & Company ingeschakeld om te helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe groeistrategie. McKinsey krijgt drie maanden de tijd om een strategie, routekaart, en actieplan te ontwikkelen.

Met ruim €2,12 miljard aan totale activa is Co-operative Bank of Kenya de derde financiële dienstenaanbieder van het land, na Kenya Commercial Bank en Barclays Bank Kenya. De bank is vooral actief binnen de commercial banking sector, en heeft iets meer dan 3,5 miljoen retail- en zakelijke rekeningen in hun beheer.

CO OPERATIVE BANK

De afgelopen jaren groeide de Co-operative Bank of Kenya sterk, en liep de bank in op hun twee grootste concurrenten. Voor de toekomst heeft Co-operative Bank of Kenya, die zijn winst in H1 2014 van 4,71 naar 4,72 miljard Keniaanse shillings zag stijgen, plannen aangekondigd om nog sneller te groeien. Diverse plannen werden aangekondigd, waaronder het betreden van de Oegandese markt (een zet waarmee de voetafdruk van de bank in de Oost-Afrikaanse regio vergroot zal worden), investeringen in de infrastructuur van zijn bankingactiviteiten en de oprichting van een mobiel bankieren dienst, waarmee klanten binnen het Afrikaanse continent geworven kunnen worden.

In het kader van hun ‘2015 to 2019 growth strategy’ besloot de bank om de expertise van derden in te schakelen. Na een interne beoordeling van mogelijke externe consultants koos de bank voor McKinsey & Company, ’s werelds meest gerenommeerde strategie adviesbureau. De consultants kregen drie maanden de tijd om, op basis van de groeidoelstellingen, met plannen te komen waarmee de ambitie gerealiseerd kan worden. Hieronder vallen de identificatie van groei-initiatieven maar ook thema’s, die erop gericht zijn de interne processen van de bank te optimaliseren.

McKinsey & Company banner

De beursgenoteerde bank stelt dat McKinsey’s advies het groeimomentum van de Co-operative Bank of Kenya zal bevorderen en de organisatie zullen verbeteren, net als de ‘operationele modellen en –efficiëntie. De beoordeling dient tevens als benchmark in relatie tot zowel lokale als regionale best practices binnen de sector”, stelt Gideion Muriuki, CEO van Co-operative Bank of Kenya.

McKinsey in Kenia
McKinsey’s nieuwe opdracht  in Kenia komt na de opening van een lokaal kantoor in Kenia vorige maand, zijn zevende in Afrika – een zet die zorgde voor meer interesse van high profile spelers binnen de sector in de diensten van de bank. De afgelopen jaren werkte McKinsey voor meerdere blue chip organisaties in Kenia, waaronder East African Breweries, Kenya Commercial Bank en Britam.