Yoram Schwarz (CEO Movir) over de aov voor zzp’ers

09 april 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Sinds de uitbraak van het coronavirus is er bijzonder veel aandacht voor de positie van zzp’ers. Velen van hen zijn acuut zonder opdracht komen te zitten en evenzovelen beschikken niet over een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov). De overheid schiet hen te hulp met een tijdelijke uitkering, een vergoeding waarop ze normaal geen recht hebben omdat ze geen sociale premies afdragen. Movir bevindt zich als grootste arbeidsongeschiktheidsverzekeraar ineens in het epicentrum van hele relevante ontwikkelingen en opinies. In de podcast Leaders in Finance spreekt Jeroen Broekema met Yoram Schwarz, de CEO van Movir.

Movir is een integraal onderdeel van Nationale-Nederlanden, maar wel met veel zelfstandigheid. “In de kern doen wij alles bij onszelf binnen Movir in Nieuwegein. Dat gaat over onze reclames, dat gaat over onze marketing, dat gaat over onze IT-systemen”, schetst Schwarz de verhoudingen. “Maar daar hoort ook het stuk verantwoording bij, dus elke maand zullen wij net als elke andere organisatie verantwoording moeten afleggen over onze cijfers, onze trends of onze ontwikkelingen.” Toch is er – uiteraard – ook de nodige afstemming met elkaar, bijvoorbeeld als het gaat over online veiligheid, wat juist gebaat is bij een collectieve aanpak.

Marktleider

Met zo’n 25% tot 30% marktaandeel is Movir volgens Schwarz marktleider in Nederland. Daarbij gaat hij uit van zo’n 700.000 hoogopgeleide zzp’ers. Bij Movir ligt de focus van oudsher al op zzp’ers. Schwarz: “Dat heeft ook wel een simpele reden: je moet echt wel gespecialiseerd zijn in de doelgroepen. Dus wij zijn er ook niet voor alle doelgroepen. Maar je moet weten wat het vakgebied is waarin iemand zit. Een simpel voorbeeld is een tandarts, de kans dat hij last van zijn nek krijgt is groot, want hij zit de hele tijd naar beneden gebogen met zijn hoofd. Dus als je iemand helpt met daarvan te herstellen, dan moet je ook wel kenmerken weten van de arbeidsdynamiek waarin hij zit.”

Het dilemma waar veel zzp’ers voor staan is wel of geen aov nemen. Een veelgehoord argument is dat het teveel geld kost, hoewel een deel van de premie fiscaal verrekend kan worden. Het beeld van meer netto overhouden is voor velen te aanlokkelijk. Nu wreekt zich dat echter, hoewel totaal onverwacht. Enkele jaren terug was presentator Broekema zelf ook actief in de wereld van financiering van zzp’ers. “Daar was het altijd van ‘Je moet dit regelen, je moet je arbeidsongeschiktheid regelen’. En men vond het altijd te duur. Dus hoe verkopen jullie dat uiteindelijk? Wat is het verhaal dat jullie vertellen om uit te leggen dat het wel degelijk verstandig is?”, vraagt Broekema?

Persoonlijk keuze

Volgens Scharz is wel of geen aov in de eerste plaats een persoonlijke keuze. Immers, een tekstschrijver loopt simpelweg minder risico op een bedrijfsongeval dan een bouwvakker. “Een aov voor zzp’ers is niet ‘one size fits all’. De ene heeft meer geld op zijn bankrekening dan de ander, er zitten verschillen in levensstandaarden. De belangrijkste vraag die iemand zich moet stellen is wat als je iets overkomt.” 

Een verplichte aov wordt al langere tijd over gesproken en kort voor de coronacrisis uitbrak leek er in elk geval politieke overeenstemming te zijn bereikt. Nu veel zzp’ers ineens aan het infuus van de overheid moeten om nog brood te kunnen kopen zou dat kunnen leiden tot een aanscherping van de maatregelen. Schwarz: “Dit gaat niet alleen over jou als persoon. Het gaat over je gezin, over je kinderen enzovoort. Wij zijn absoluut niet de verzekeraar die met z'n vingertje staat te wijzen, daar geloof ik helemaal niet in. Ik wil dat ook niet. Mijn lijn is meer vanuit een professional. Probeer dingen voor jezelf te regelen, daar hoort een AOV bij, maar daar hoort ook bij dat je je financiën goed geregeld wil hebben, dat je misschien fit mentaal dingen wil doen en daarin moet je mensen ondersteunen. En als je keuzes wil maken om minder verzekerd te zijn, is dat net zo goed je eigen recht.”