Hoe de ‘Appian Guarantee’ banken verder kan helpen in softwareontwikkeling

20 januari 2020 Banken.nl 5 min. leestijd
Meer nieuws over

De Amerikaanse IT-onderneming Appian stelt ondernemingen in staat om met behulp van ‘low code’ zelf en snel applicaties te bouwen. Banken en verzekeraars vormen een interessante klantgroep voor Appian, niet in de laatste plaats omdat er een digitaliseringswedloop plaatsvindt. Het bedrijf werkt met de zogeheten ‘Appian Guarantee’, van idee tot app in acht weken tijd. 

Regelmatig doemt de vraag op of banken nog wel banken zijn of verzekeraars nog wel verzekeraars. Wat het dan wel zijn? IT-bedrijven, is vaak het antwoord. Daarover valt natuurlijk uitgebreid te filosoferen, maar feit is dat financiële instellingen digitalisering en alles wat daarbij hoort volledig omarmd hebben. Een interessante ontwikkeling binnen die digitalisering is op de opkomst van ‘low-code’ en aanbieders van ‘low-code’ platforms. Het Amerikaanse Appian is één van deze partijen. 

Legolisering van coderen

‘Low-code’ is in feite een laagdrempelige manier van coderen. Het is niet nodig om eindeloze regels ingewikkelde code te schrijven. ‘Low-code’ is een grafische manier voor het bouwen van applicaties. Met behulp van visuele blokken kunnen gebruikers op het Appian-platform een app ontwerpen en bouwen, als ware het een bouwwerk van Lego. Het is overigens nog steeds mogelijk om handgeschreven code daaraan toe te voegen. Het is een andere manier van coderen en eentje die in opmars is, onder meer bij banken en verzekeraars.

Een centrale rol binnen de dienstverlening van Appian is weggelegd voor de ‘Appian Guarantee’, een garantie voor het concept ‘van idee tot app’ in slechts acht weken tijd. “Er worden door IT-bedrijven tijdens de sales-fase vaak enorme beloftes gedaan. Beloftes die vanwege de complexiteit zelden of nooit kunnen worden nagekomen binnen de vooraf gestelde termijn”, legt Marten Kruisinga uit, de Nederlandse Regional VP Northern Europe bij Appian. “Tijdens de implementatiefase staan bedrijven er vaak weer alleen voor of er is sprake van een tijdsgebonden overeenkomst. Je krijgt het aantal uur dienstverlening waarvoor je betaalt. Bij Appian draaien we dat om. We zien klanten grote successen boeken met het Appian-platform en daarom hebben we besloten dat succes een product op zichzelf te maken. Zo is de Appian Guarantee ontstaan.”

Kwestie van weken

De Appian Guarantee bestaat volgens Kruisinga uit twee onderdelen. “In de eerste plaats beloven we klanten dat we iedereen met een enigszins technische achtergrond kunnen opleiden tot ontwikkelaar. Daarmee doel ik niet op hardcore Java of .NET developers, maar bijvoorbeeld iemand die een macro in Excel kan opstellen.” Dat klinkt op zichzelf al aantrekkelijk, maar meer in het oog springend is dat Appian hiervoor slechts twee weken nodig zegt te hebben. Twee weken voor het opleiden én operationeel inzetbaar krijgen van werknemers om ‘low-code’ applicaties te ontwikkelen. “Daarbij kan ik spreken uit ervaring. We doen dat op regelmatige basis voor onze bestaande klanten en partners.” Die bestaande klanten en partners bevinden zich in allerlei sectoren. Banken en andere financiële instellingen zijn inmiddels stap voor stap aan het experimenteren met ‘low-code’.

“We hebben slechts twee weken nodig voor het opleiden én operationeel inzetbaar krijgen van werknemers on site om low-code applicaties te ontwikkelen.”

Het tweede deel van de belofte bestaat uit de oplevering van een applicatie in maximaal acht weken tijd. “Dat is niet zomaar een belofte, maar een garantie. De gevraagde applicatie zal binnen die termijn door ons worden opgeleverd. Mocht dat toch niet lukken om welke reden ook, dan blijven we eraan werken tot alles live is.” 

Mislukt project vlot getrokken

Ter illustratie wijst Kruisinga op een project bij een – niet nader te noemen – grote Nederlandse bank. “Daar botsten we op een situatie waar letterlijk al enkele jaren werd gewerkt aan een applicatie, die bovendien nog steeds niet goed werkte. Ze hadden het geprobeerd met concurrerende technologie, met open-source technologie en het is meerdere keren achter elkaar mislukt. Wij hebben die applicatie overgezet naar het Appian platform en binnen de periode van acht weken hebben we de applicatie wel live gekregen. Na de eerste fase trokken we ons geleidelijk terug. In de tweede fase nam een partner van Appian het grootste deel van de taken over. Dat is hoe we graag te werk gaan. Het is uiteindelijk niet ons doel om een relatie van afhankelijkheid op te bouwen en maar facturen te schrijven, zoals bij veel conventionele IT-bedrijven vaak wel het geval is.” 

Wat Appian volgens Kruisinga extra onderscheidt van de concurrentie is de achtergrond. Appian is een software-bedrijf, maar komt voort uit de ‘business process management’ hoek. De driehoek waarbinnen mensen, processen en data elkaar raken. Vanuit daar heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot het low-code platform wat het nu is. Gevraagd naar de mate van adoptie in de Nederlandse bankensector blijkt dat alle grote spelers de inzet van ‘low-code’ aan het onderzoeken zijn en sommigen dus zelfs al praktisch toepassen. De koudwatervrees die er nu nog is ligt vooral in de zorg dat ze zeker willen weten dat het hen in een later stadium niet gaat vertragen. Gelet op de potentie en de flexibiliteit van ‘low-code’ is het daarom zeer aannemelijk dat er in de komende jaren meer en meer aandacht gaat komen voor dergelijke projecten.