Big Data goudmijn voor banken, uitgaven nemen vlucht

18 februari 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

Banken gaan de komende jaren fors meer investeren in Big Data. Door de grote hoeveelheid gegevens die banken te verwerken krijgen zijn meer investeringen onafwendbaar. Tegelijkertijd wordt de Big Data hype ook gedreven door megagrote commerciële kansen.

Een nieuw onderzoek van analistenbureau Ovum schat dat retailbanken in de komende vier jaar hun uitgaven aan Big Data management en beheer gaan verhogen met maar liefst 35%. In 2013 ging er nog zo’n $6,9 miljard om in de bankensector, eind 2018 bedragen de totale uitgaven naar verwachting $9,3 miljard.

Aanleiding voor de investeringsgolf: banken krijgen te maken met een data overload. Banken registreren momenteel veel meer gegevens dan ze gewend zijn en in sommige gevallen zelfs aankunnen, stelt Ovum. Volgens het analistenbureau is de hoeveelheid data die retailbanken nu opslaan gemiddeld meer dan 10x zo veel als vijf jaar geleden. Een onderzoek uitgebracht door het Amerikaanse InformationWeek toont aan dat financiële transacties, zoals betalingen en mobiele transacties, de voornaamste reden zijn voor de Big Data boom. E-mail verkeer en het verspreiden van imaging data komt op plek #2 en #3.

Oorzaken voor Big Data boom

Tegelijkertijd wordt Big Data gezien als een commerciële goudmijn voor banken. Een recente analyse van strategisch adviesbureau McKinsey & Company toont aan dat van alle sectoren Big Data de grootste commerciële waarde levert aan de financiële dienstensector. Vanuit een implementatieoogpunt wordt de ‘ease of capture’ als relatief hoog ingeschat, waardoor het niet verwonderlijk is dat banken druk bezig zijn om hun Big Data strategieën een flinke impuls te geven.

Big Data Analytics per Sector

De analyse van InformationWeek bevestigt het beeld dat McKinsey schetst. In de top 10 staan diverse activiteiten die een commerciële insteek hebben. Zo kunnen banken door het analyseren van financiële transacties niet alleen hun diensten optimaliseren of fraude tegengaan, maar ook producten verfijnen, nieuwe diensten lanceren of meer bestaande diensten verkopen aan klanten. Dergelijke klantdata kan vervolgens weer geïntegreerd worden in het customer service proces (call center; #3 op lijst), met als gevolg dat een verzoek of klacht in meer gevallen zelfs uiteindelijk kan leiden tot een verkoop. Ook e-commerce behoort tot een pijler van commerciële kansen.

Meer dan technologie

Voor managers binnen banken die Big Data moeten implementeren heeft Ovum een advies. Een Big Data project gaat niet alleen over technologie, waarschuwt senior analist Jaroslaw Knapik: “Gegevens zijn alleen te vertrouwen als er mensen zijn die rechtstreeks verantwoordelijkheid dragen over de nauwkeurigheid en als er een formele levenscyclus gedefinieerd is. De ideale oplossing vereist een combinatie van mensen, processen en technologie”.