Banken moeten samenwerking met FinTechs voorbereiden

11 januari 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

FinTech-bedrijven nemen een steeds groter deel van de markt over van traditionele financiële instellingen. Volgens datacenterdienstverlener Equinix doen banken er goed aan om zich voor te bereiden op samenwerking met deze nieuwe aanbieder van bankdiensten, omdat zij anders de slag om de bankdienstconsument zouden kunnen verliezen.

De concurrentie in de internationale en de Nederlandse bankensector neemt toe door de opkomst van technologiebedrijven die hun intrede maken op de financiële markt – zogenaamde FinTech-bedrijven. “Nieuwe, wendbare FinTech-startups zijn door het slimme gebruik van data, nieuwe software en systeemarchitecturen in staat om snel een positie naast traditionele banken te verwerven”, vertelt Michiel Eielts, directeur Benelux van Equinix. Equinix is een Amerikaanse datacenterdienstverlener die wereldwijd de IT-systemen van zo’n 875 financiële instellingen beheert en een interconnectie maakt tussen deze bedrijven om hun groeimogelijkheden te vergroten.

Door de komst van FinTech-bedrijven is digitale vernieuwing niet langer alleen een kans voor de financiële sector, maar ook een bedreiging. “Voorheen profiteerden banken van digitale vernieuwingen, doordat ze bijvoorbeeld via digitale kanalen een groter bereik kregen, beter in staat waren om hun klanten te bedienen of kosten bespaarden”, illustreert Eielts. Nu worden digitale vernieuwingen tegen de banken gebruikt door nieuwe marktspelers.

Banken moeten samenwerking met FinTechs voorbereiden

Equinix verwacht dat de nieuwe aanbieders van bankdiensten steeds meer consumenten voor zich zullen weten te winnen. Dat komt volgens de datacenterdienstverlener doordat FinTech-startups beter inspelen op de gebruikservaring. Zo stelt het bedrijf dat consumenten door de innovaties om zich heen steeds meer gewend raken aan een betere gebruikservaring en een hoger niveau van service. Die gebruikservaring zou wel eens een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de slag om de bankdienst-consument, en als banken geen stappen ondernemen om die ervaring te verbeteren, zullen zij volgens Equinix de slag gaan verliezen.

Om in te spelen op deze nieuwe realiteit, moeten banken zich volgens Eielts gaan voorbereiden op samenwerkingen met FinTech-bedrijven. “Dat kunnen ze onder meer doen door te zorgen dat er interconnectiviteit tussen de verschillende dienstverleners is. Daarmee organiseren ze een goede onderlinge verbinding, waarmee data-uitwisseling snel en veilig verloopt. Hierdoor zorgen ze er uiteindelijk voor dat de dienstverlening voor de eindgebruiker zo snel en soepel als mogelijk is, verloopt.”

“Financiële instellingen dienen hun IT-systemen in ecosystemen te plaatsen waar ze met andere leveranciers kunnen interacteren. Dat wapent financiële instellingen in de strijd om de consument”, sluit Eielts af.