ABN AMRO goede tweede bij Audit Innovation Awards

09 januari 2017 Banken.nl 4 min. leestijd

ABN AMRO greep net mis bij de uitreiking van de Internal Audit Innovation Award van 2016. De grootbank moest het na een spannende nek-aan-nek race net aan afleggen tegen het Strategisch Alignment Onderzoek van VGZ. ABN AMRO deed mee aan de competitie met zijn ‘Canvas Instrument for Application Orientation’.

IIA (het Instituut van Internal Auditors) en internationaal consultancybureau Protiviti hebben voor het derde jaar op rij de Internal Audit Innovation Awards georganiseerd. De innovatiecompetitie is ervoor bedoeld om de beste innovaties in het internal auditing domein in het zonnetje te zetten en zo vooruitgang en professionalisering in het vakgebied te stimuleren. Uit de tientallen inzendingen voor de editie van 2016 werd een shortlist opgesteld van zeven kanshebbers.

Onder de genomineerden bevond zich ook ABN AMRO die aan de competitie deelnam met zijn ‘Canvas Instrument for Application Orientation’ (CIAO). Met deze tool wil de grootbank onder Business en IT auditors het begrip van IT-applicaties en bewustzijn van de businessrelevantie van deze applicaties vergroten. ABN AMRO over de toegevoegde waarde van de tool: “Hierdoor ontstaat meer grip op IT-risico’s gerelateerd aan businessprocessen en daarmee ook de effectiviteit en waarde van onze IT-Auditactiviteiten.”

Internal Audit Innovation Award 2016

De genomineerden op de shortlist werden vervolgens onderworpen aan een zorgvuldige evaluatie. Jurylid Jantien Heimel vertelt: “We hebben met name op drie elementen getoetst: 1. vernieuwendheid, 2. de relatie met internal audit en 3. heeft de business er iets aan. Twee inzendingen sprongen er vervolgens uit, die van VGZ en ABN AMRO.” Coöperatie VGZ nam deel met het Strategisch Alignment Onderzoek – een aanpak waarmee iedere medewerker wordt uitgenodigd zijn/haar persoonlijke mening te geven over de strategie van VGZ. “De aanpak maakt onderscheid naar het WAT, het HOE en het WAAROM van de strategie; wat VGZ wil bereiken (doelen), hoe VGZ haar doelen kan realiseren (keuzes) en waarom doelrealisatie voor VGZ belangrijk is (waarden). Wat het beste is voor VGZ in zijn geheel staat daarbij centraal.”

ABN AMRO moest het echter net aan afleggen tegen VGZ. De jury verkoos VGZ tot winnaar vanwege het vernieuwende karakter van de aanpak en de relevantie voor de business, “omdat je via dergelijke onderzoeken inzicht geeft aan de business over de kernvragen van de organisatie rond strategie-implementatie”. Over de tweede plek van ABN AMRO vertelt Heimel: “ABN AMRO was een duidelijke runner-up: Zij pakken een heel relevant probleem aan dat in veel auditdiensten dagelijks aan de orde is: de samenwerking tussen operational auditors en IT auditors.” De reden dat ABN AMRO net naast de winst greep is dat in deze inzending de link met de business miste volgens de jury. 

Andere genomineerden
De overige genomineerden waren Exact, EY, KPMG, Gasunie en Heineken. Exact nam deel met zijn ‘Cooperation model internal audit with external audit’, een model dat klanten in staat stelt om het financiële audit proces via Exact door te voeren, te documenteren en volledig te integreren in Exact’s Risk Control Framework. EY nam deel met zijn ‘Robotics for Internal Audit’, een vorm van Robotic Process Automation (RPA) die het Big Four kantoor in staat stelt middelen vrij te maken voor meer waardevolle doelstellingen (IA safeguard objectivity, inzichten leveren, risico’s verlagen). KPMG deed mee met de inzending ‘Real time monitoring met SOFY’. Dit innovatieve data analyse platform biedt inzichten door in real time ERP transacties te analyseren. Via notificaties, dashboards en berichten feeds worden de opgedane inzichten uit deze analyses aan gebruikers teruggekoppeld.

De Sociale Verzekeringsbank won de prijs in 2015 voor hun inzending: “De kwantitatieve analyse van oorzaken en effecten”, een kwantitatieve analysemethode om, met een hoge mate van betrouwbaarheid, de relatie tussen problemen en mogelijke oorzaken vast te kunnen stellen.