Wijzer in geldzaken: Duidelijke informatie van banken

24 juni 2013 Banken.nl 3 min. leestijd

Banken sturen duidelijke informatie naar consumenten met een passende frequentie. Dit blijkt uit een onderzoek van Platform Wijzer in geldzaken onder ruim 500 Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar.

Informatieverstrekking banken goed gewaardeerd
Uit het onderzoek blijkt dat 91% van de ondervraagden de informatieverstrekking van hun bank duidelijk vindt. De informatieverstrekking van banken scoort daarmee over het algemeen beter dan andere instellingen. De meeste kritiek wordt geuit over de informatie van pensioenfondsen en verzekeraars. Deze wordt door een derde van de ondervraagden als onduidelijk ervaren. Ook de informatie van energieleveranciers en verzekeringsmaatschappijen wordt door ruim één vijfde als onduidelijk ervaren. 

Wijzer in geldzaken - duidelijkheid informatie

Ook tevredenheid over de hoeveelheid aan informatie
De respondenten gaven verder aan tevreden te zijn met de frequentie waarmee banken informatie aan hen versturen. De ondervraagden benadrukken in het onderzoek wel het belang van persoonlijk contact van hun bank. Telecombedrijven en energieleveranciers sturen volgens de ondervraagden teveel informatie. Consumenten gooien deze informatie dan ook regelmatig ongezien weg.

Wijzer in geldzaken - frequentie informatie

Consument verkiest papieren factuur nog altijd boven digitaal
Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten de voorkeur geven aan de papieren factuur boven een digitale variant. Het geeft hen meer overzicht in hun uitgaven en het risico dat de factuur onbetaald blijft is kleiner. Bij een derde verdwijnen digitale facturen regelmatig tussen andere e-mails. Het digitale informatietijdperk biedt veel voordelen, maar leidt ook makkelijk tot verlies van overzicht. Dit stelt Wijzer in geldzaken op basis van de onderzoeksresultaten.

Peiling door Wijzer in geldzaken
Deze periodieke peiling onder consumenten door Wijzer in geldzaken heeft als doel om inzicht te krijgen in hoeverre consumenten het gevoel hebben dat ze overzicht en inzicht hebben als het gaat om financiële zaken. Wijzer in geldzaken vertegenwoordigt ruim 40 organisaties die hun krachten bundelen om de consument 'wijzer in geldzaken' te maken. Zij zetten zich in om het financiële inzicht van de Nederlanders te vergroten, zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de overheid, onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap samenwerken.