Deutsche Bank: Passende oplossing voor iedere klant

23 mei 2013 Banken.nl 2 min. leestijd

Sinds Deutsche Bank haar strategie voor de Nederlandse praktijk heeft aangescherpt staat de bank regelmatig bloot aan kritiek. Door de nieuwe strategische koers is Deutsche bank voor haar klein zakelijke klanten niet langer de geschikte bank en dit heeft geleid tot veel onrust en onduidelijkheid bij deze groep klanten. Deutsche Bank laat nu weten dat ze voor alle klanten een passende oplossing zoekt. De bank benadrukt dat leningen met een vaste looptijd vanwege de aanscherping van de strategische focus niet voortijdig door Deutsche Bank worden opgezegd.

Aanscherping strategische focus van Deutsche Bank in Nederland
In het licht van de economische situatie en de gewijzigde regelgeving heeft Deutsche Bank haar strategie voor het Nederlandse onderdeel aangescherpt. Deutsche Bank gaat zich in Nederland als internationale commercial bank nog sterker focussen op bedrijven en organisaties die behoefte hebben aan geavanceerde bankproducten en -diensten, zoals handelsfinanciering, cash management solutions en structured finance.



Gevolgen van de nieuwe strategie
De maatregelen die voortvloeien uit deze aangescherpte focus hebben gevolgen voor een deel van haar klanten. De aangescherpte focus heeft met name gevolgen voor de bedrijfsonderdelen van Deutsche Bank in Nederland die de markt van Small and Medium Enterprises (SME) en particuliere klanten bedienen.

Deutsche Bank Nederland gaat kantoren samenvoegen, service en producten aanpassen en afscheid nemen van een deel van haar klanten en medewerkers. Volgens de bank stelt dit hen in staat meer toe te leggen op klanten die optimaal kunnen profiteren van het internationale netwerk, kennis en ervaring van de bank. Per 30 november 2013 stopt de bank met de retailactiviteiten in Nederland.

Voor iedere klant een passende oplossing
Deutsche bank laat via haar website en haar berichtgeving aan klanten en diverse instanties weten dat zij het van belang vindt om zo transparant mogelijk te zijn over haar dienstverlening nu en in de toekomst en voor iedere klant een passende oplossing te vinden. In een brief aan Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO) schrijft Deutsche Bank: "Ons doel is in gezamenlijk overleg en met inachtneming van onze zorgplicht tot een passende oplossing komen die aansluit bij de individuele feiten en omstandigheden van iedere klant”. Indien een klant niet in aanmerking komt voor een nieuwe lening bij een andere bank dan zal Deutsche bank gezamenlijk met de klant in alle redelijkheid en billijkheid tot een passende oplossing te komen.

De bank benadrukt dat leningen met een vaste looptijd vanwege de aanscherping van de strategische focus niet voortijdig door Deutsche Bank worden opgezegd.