Knab zoekt naar nieuwe positionering voor meer klanten

17 mei 2013 Banken.nl 2 min. leestijd

De positionering van Knab als retailbank blijkt 7 maanden na de introductie geen gelukkige keuze te zijn geweest. Voor de retailklant is de fee van €15 per maand te duur gebleken. Knab werkt momenteel aan een nieuwe positionering als personal finance-dienstverlener. Dit heeft Marco Keim, CEO van AEGON Nederland, gezegd tegenover platform AMweb.nl.

Knab is meer een dienstverlener dan een retailbank
Knab heeft onvoldoende de verschillen duidelijk kunnen maken tussen Knab en andere banken. De klanten van Knab zijn enthousiast, maar de aanwas van nieuwe klanten is nog onvoldoende. Dit stelt AM na een gesprek met Marco Keim en oprichter René Frijters. De positionering van Knab als een retailbank blijkt geen goede keuze te zijn geweest.

"We zijn nu druk bezig met de uitwerking van de nieuwe positionering. We zijn een dienstverlener. Daarin onderscheiden we ons van de andere banken. KNAB is een service organisatie en dat moeten we in de communicatie veel meer benadrukken", aldus René Frijters tegen AM. Over twee maanden zal meer duidelijkheid worden gegeven over de nieuwe positionering van Knab.

Knab krijgt veel kritiek, maar valt ook regelmatig op door positieve berichten
Sinds de oprichting van Knab in september 2012 heeft de bank te maken met veel kritiek. De bank is vaak neergezet als de 'duurste bank van Nederland'. In vele pogingen heeft Knab geprobeerd haar meerwaarde duidelijk te maken als retailbank. Tevergeefs blijkt nu. Desondanks is Knab regelmatig ook positief in het nieuws, met name met haar innovatieve tools en dienstverlening. Hieronder een selectie.
Knab, ING en ABN AMRO nominees interactive awards
Knab App biedt aantal innovatieve functionaliteiten
Knab verbetert diensten via co-creatie met klanten
Knab: eerste bank met mobiele versie iDEAL
Nederland is een nieuwe retailbank rijker: Knab