ABN AMRO verzoekt vertrek 15.000 buitenlandse klanten

14 november 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

ABN AMRO heeft op 11 november aangekondigd dat de bank circa 15.000 klanten gaat verzoeken hun rekeningen op te zeggen. Het gaat om klanten die permanent buiten de EER wonen, maar die nog steeds bankproducten afnemen in Nederland.

Als reden voor het verzoek noemt ABN AMRO de toenemende hoeveelheid en complexiteit van wet- en regelgeving die het bedienen van klanten buiten de EER (Europese Economische Ruimte) risicovoller en duurder maakt. Voor een bank met een ‘gematigd risicoprofiel’ past het bedienen van deze klanten niet langer binnen de strategie, aldus de bank, die op retailvlak vooral een Nederlandse en Europese bank wil zijn.


Van de ongeveer 5 miljoen klanten bij ABN AMRO wonen er circa 15.000 permanent buiten het EER-gebied, expats uitgezonderd. Dat is ongeveer 10% van het totale aantal buitenlandse klanten bij de bank. Zij ontvangen eind november een brief waarin zij worden verzocht om binnen zes maanden bepaalde producten bij de bank op te zeggen. “ABN AMRO betreurt het natuurlijk zeer dat door het besluit een einde komt aan een aantal klantrelaties”, schrijft de bank.

Andere banken
ABN AMRO is op de Nederlandse markt niet de enige bank die de afgelopen jaren klanten heeft verzocht om te vertrekken. Deutsche Bank verzocht enkele jaren terug zo’n 18.000 MKB-klanten om een andere bank te zoeken, RBS trekt zich bijna volledig terug uit Nederland en Van Lanschot heeft zijn zakelijke klantenportefeuille te koop aangeboden. In alle drie de gevallen ging dit echter om zakelijke klanten.