Technologie speelt essentiële rol in bankenlandschap

28 juli 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Als banken een belangrijke rol willen spelen in het nieuwe digitale bankenlandschap dan zullen zij nieuwe technologie moeten benutten die hen in staat stelt klanten beter te bedienen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van PwC in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Banken. Om aan veranderde verwachtingen van klanten te kunnen voldoen zoeken banken vaak samenwerking met innovatieve FinTech-bedrijven.

Consumenten zijn de afgelopen jaren andere dingen gaan verwachten van hun banken dan dat zij voorheen deden. Hoewel aan de essentie van financiële diensten – het veilig bewaren van geld en faciliteren van betalingen – weinig verandert is, verandert de bancaire sector wel. Digitalisering, de komst van nieuwe FinTech-bedrijven en de intrede van zogenaamde BigTech-bedrijven (bijv. Apple, Google) op de financiële markt zorgen ervoor dat banken, toezichthouders en andere partijen in beweging moeten komen om positie te kiezen in het nieuwe digitale financiële ecosysteem.

Om in kaart te brengen welke kansen nieuwe technologieën de bankensector bieden om de dienstverlening aan klanten te verbeteren heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) PwC de opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren. PwC heeft de belangrijkste trends in kaart gebracht. Op zijn website licht de NVB enkele hoofdpunten uit en zal samen met haar leden bezien welke gezamenlijke acties de sector kan nemen om de kansen die hieruit voortvloeien te benutten.

Een van de hoofdpunten uit het onderzoek is de komst van FinTech- en BigTech-spelers die niet een compleet aanbod van bankenproducten hebben, maar een alternatief aanbieden voor (delen van) een bepaalde kerntaak van financiële dienstverleners. In deze alternatieven wordt gebruik gemaakt van nieuwe technologieën om deze taken efficiënter, sneller, gebruiksvriendelijker en vaak goedkoper aan te bieden dan de traditionele banken.

Mede door deze nieuwe spelers en hun digitale aanbod, verwachten klanten steeds meer digitale bediening van hun financiële dienstverleners. De aanbieder wordt steeds minder relevant, en als hun bank niet digitaliseert stappen zij over naar een speler die wel digitaal is.

Banken blijven echter beschikken over een relatief stabiele klantenbasis, en Nederlandse consumenten stappen niet vaak over van bank. Maar de dreiging van klanten die overstappen naar FinTechs lijkt aanzienlijk wanneer banken niet innoveren. Om hierop in te spelen zouden banken volgen PwC het beste samenwerking kunnen zoeken met FinTech-ondernemingen. “Zij kunnen hun voordeel doen met de innovatieve werkwijzen, ideeën en aantrekkelijke nieuwe toepassingen van FinTech-bedrijven”, schrijft de NVB op basis van het onderzoek.

Maar ook voor FinTech-bedrijven is een dergelijke samenwerking interessant, volgens de onderzoekers. De klantenbasis van de banken vormen een mooie afzetmarkt voor de diensten van de innovatieve tech-spelers.