Hogere kosten drukken winst ASN Bank

24 april 2015 Banken.nl 2 min. leestijd

ASN Bank zag vorig jaar door hogere kosten de nettowinst dalen met 12,3% tot €58,6 miljoen. De kosten namen in 2014 ten opzichte van het jaar daarvoor toe met 78,5% tot €68,2 miljoen. Het duurzame dochtermerk van de genationaliseerde SNS moest eenmalig €21 miljoen bijdragen aan de redding en nationalisering van moedermaatschappij SNS Reaal. ASN gaf ook meer geld uit aan personeelskosten, door uitbreiding van het aantal personeelsleden. De bank telt momenteel circa 135 medewerkers. Het totaal beheerd vermogen van ASN Bank steeg vorig jaar met 7,9% naar €12,8 miljard. Ruim €10,6 miljard bestaat uit spaargelden van particulieren, verenigingen en stichtingen.

ASN blijft onder van vlag SNS

Directeur Goudswaard gaf aan dat ASN Bank geen plannen heeft om zich los te maken van SNS, als die bank weer wordt geprivatiseerd. “Wij denken dat de baten groter zijn als we deel uitmaken van een groter geheel. Daarnaast hopen wij dankzij onze inbreng ook bij de SNS een positieve invloed te kunnen hebben op zaken als duurzaamheid”, zegt Goudswaard.

Nieuwe klanten weten ASN te vinden

De duurzame bank trok vorig jaar 40.000 nieuwe klanten. Deze nieuw aanwas ging echter weer verloren door een administratieve schoonmaakactie. Van klanten  die niets meer deden bij de bank of niet aan de voorwaarden voldeden werd afscheid genomen. Per saldo nam het aantal klanten vorig jaar met 0,7% af tot ruim 603.000. Volgens Goudswaard is een deel van de nieuwe klanten overgestapt uit onvrede over het beloningsbeleid bij hun vorige bank. Eerder al meldde Triodos Bank dat de publieke verontwaardiging over salarisverhogingen bij onder meer ING en ABN AMRO de bank extra klanten had bezorgd. “Maar de argumenten van klanten om bij ASN te bankieren liggen breder. Er is al langere tijd een onderstroom in Nederland gaande van mensen die kiezen voor duurzaam bankieren”, benadrukt Goudswaard.

ASN klimaatneutraal in 2030

Volgens algemeen directeur Ewoud Goudswaard was 2014 voor de ASN Bank een jaar waarin de bank zich concentreerde op de doelstelling van de bank om in 2030 klimaatneutraal te zijn. “In 2014 hebben we onze ambitie verder uitgewerkt. Zowel nationaal als internationaal was er veel belangstelling voor”. Dat de ASN Bank zich deze ambitie stelde, inspireerde volgens Goudswaard veel andere financiële instellingen. “Het past bij onze doelstelling om duurzame veranderingen in de financiële wereld te bevorderen”. De Verenigde Naties benoemden de doelstelling van de ASN Bank om in 2030 klimaatneutraal te zijn als best practice voor de financiële sector. Bovendien won het ASN Milieu en Waterfonds de Groene Stier voor beste duurzame beleggingsfonds van Nederland en riep MarketResponse de ASN Bank voor de vijfde achtereenvolgende keer uit tot klantvriendelijkste bank van Nederland.