Robots helpen klanten op Japanse bankkantoren

05 februari 2015 Banken.nl 1 min. leestijd

Mitsubishi UFJ Financial Group, de grootste bank van Japan, gaat robots met een menselijke touch inzetten om klanten te helpen op hun bankkantoren. De robots - de 19-talige Nao robots met mechanische, elektronische en cognitieve vaardigheden - zullen vanaf april dit jaar starten met werken.

Japanse bedrijven zien robotics als een oplossing voor de krimpende bevolking en als kans om verder te groeien. Zo ook Mitsubishi UFJ Financial Group, die robots wil gebruiken om haar klantenservice te verbeteren.

Uitgerust met een camera op zijn voorhoofd wordt Nao geprogrammeerd om 19 talen spreken. Hij analyseert de emoties van klanten op basis van hun gezichtsuitdrukkingen en toon van de stem, om de klant vervolgens vriendelijk te begroeten en te vragen welke diensten hij of zij nodig heeft.

"De robots zijn een aanvulling op de huidige dienstverlening van de bank. Hij voert taken uit die onze menselijke werknemers niet kunnen, zoals 24-uurs dienstverlening in 19 verschillende talen", aldus Takuma Nomoto , chief manager van IT bij de bank.  "Nao is leuk en vriendelijk, en ik geloof dat onze klanten het leuk zullen vinden".

Afhankelijk van zijn prestaties worden mogelijk meer robots ingezet op andere vestigingen in de komende maanden.

De 58 cm grootte Nao robots zijn ontwikkeld door het Franse bedrijf Aldebaran Robotics - een dochteronderneming van het Japanse telecom en internet gigant SoftBank.