Het is deze maand precies veertig jaar geleden dat de eerste pinbetaling in Nederland werd verricht. ING grijpt dit jubileum aan voor de grootschalige uitrol van een vernieuwde betaalpas. De oranjebank neemt afscheid van het oude ontwerp en introduceert een kaart die – met een knipoog naar de creditcard – klaar is voor wereldwijd en online gebruik.
In november 1985 schreef toenmalig minister Neelie Smit-Kroes geschiedenis bij een tankstation in Geldrop door de allereerste pinbetaling te verrichten met een pas van de Postgiro, een voorloper van ING. Wat destijds begon als een futuristische nieuwigheid, is uitgegroeid tot de normaalste zaak van de wereld: vorig jaar vonden er in Nederland ruim 5,77 miljard pinbetalingen plaats.
Om dit jubileum luister bij te zetten, introduceert ING een nieuwe generatie betaalpassen van Visa en Mastercard voor zowel particuliere als zakelijke klanten. De pas krijgt een fris, staand ontwerp en is gemaakt van gerecycled plastic.
De grootste verandering zit echter ‘onder de motorkap’. De nieuwe kaarten bieden een betere acceptatie buiten Europa en zijn voorzien van een 16-cijferig kaartnummer. Hiermee kunnen klanten online afrekenen op plekken waar voorheen vaak een creditcard vereist was, terwijl het geld – zoals vanouds – direct van de betaalrekening wordt afgeschreven. Daarnaast wordt het mogelijk om contactloos geld op te nemen via Apple Pay, Google Pay of Garmin Pay.
Klaar voor de toekomst
De uitrol van de nieuwe passen gebeurt gefaseerd; nieuwe klanten ontvangen hem direct, bestaande passen worden binnenkort vervangen. Hans Overeem (directeur Betalen bij ING Nederland) ziet de introductie als een logische volgende stap in de evolutie van het betalingsverkeer.
“Pinpassen zijn al 40 jaar een vertrouwd onderdeel van het dagelijks leven”, aldus Overeem. “Met de introductie van onze nieuwe pas maken we met bijna 10 miljoen betaalpassen onze klanten klaar voor de toekomst. De betaalpas is wereldwijd bruikbaar, digitaal inzetbaar en net als onze huidige passen duurzaam geproduceerd.”