Met het eindejaar in zicht voelen veel Nederlanders de drang om nog snel een droomwens te realiseren. Uit nieuw onderzoek van Mastercard blijkt dat 41% vastbesloten is om vóór eind 2025 minstens één bucketlist-ervaring af te vinken. Vooral Gen Z heeft haast: 59% van hen wil dit nog doen.
De timing is gunstig. Het onderzoek, uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders, laat zien dat bijna de helft (47%) nog een aanzienlijk deel vakantiedagen over heeft, variërend van 7 tot meer dan 20 dagen. Een ideale kans om die dromen waar te maken.
Het verlangen naar onvergetelijke momenten is groot. Bovenaan de bucketlist staat het reizen naar een nieuwe droombestemming (36%). Andere populaire wensen zijn het bezoeken van een iconische locatie (12%), het bijwonen van een gedroomde liveshow (8%) en het bezoeken van een kerstmarkt (6%)
Hoewel veel Nederlanders aan het begin van het jaar al plannen maken, blijkt de uitvoering soms lastig. De vaakst genoemde barrières zijn de noodzaak om langer te sparen (16%) en het wachten op ‘het perfecte moment’ (14%). Desondanks blijft de focus op belevenissen sterk: 81% vindt geld uitgeven aan ervaringen ‘altijd of meestal de moeite waard’.
“Gedurende het hele jaar merkten we de beweging van materiële dingen naar onvergetelijke ervaringen”, vertelt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland. “Door te luisteren naar Nederlandse consumenten en juist die samenwerkingen aan te gaan waar zij interesse in hebben, maken we hun Priceless ervaringen mogelijk”