De situatie op de woningmarkt leidt tot pessimisme onder Nederlanders over ‘stenen’ als investeringsmogelijkheid. Slechts 12% beschouwt vastgoed nog als de meest effectieve manier om vermogen op te bouwen – de laagste score van heel Europa. Dat blijkt uit onderzoek van Revolut.
Overigens heerst niet overal in Nederland evenveel scepticisme over vastgoedrendement. Zo is het geloof in een waardevermeerderend huis zeer sterk in Flevoland (32%) en Gelderland (30%). In randstedelijke provincies als Noord-Holland (15%), Utrecht (8%) en Zuid-Holland (11%) ligt dit daarentegen beduidend lager.
Daarnaast valt op dat niet starters op de woningmarkt, maar juist respondenten tussen de 45 en 54 jaar, met 6% het minst enthousiast zijn over de huizenmarkt als belegging.
Het onderzoek toont aan dat het beperkte vertrouwen in vastgoed niet op zichzelf staat, maar onderdeel is van een breder patroon van financiële terughoudendheid in Nederland. Zo zegt bijna de helft van de Nederlandse respondenten (49%) niet te beleggen, het hoogste percentage van Europa.
Mogelijk komt dit door een tekort aan kennis: 42% van de Nederlanders antwoordt met ‘weet ik niet’, op de vraag wat de beste manier is om vermogen op te bouwen. Ook dit is de hoogste score van alle onderzochte landen.
De negatieve landelijke cijfers worden voornamelijk beïnvloed door de oudere generaties. Jongere Nederlanders (18-34 jaar) behoren juist tot de meest financieel actieve generaties van het land: slechts één op de vijf in deze groep belegt niet, vergeleken met bijna de helft van de totale bevolking. Ook zijn zij aanzienlijk zekerder van hun zaak, mogelijk doordat zij andere informatiebronnen raadplegen.
Voor de allerjongste generatie (18-24 jaar) zijn sociale media (13%) en AI (12%) de belangrijkste bronnen van beleggingsinformatie, nog vóór financieel adviseurs (8%) en vrienden (10%). Bij de 25- tot 34-jarigen zijn vrienden en kennissen (11%) en financieel adviseurs (9%) nog de voornaamste raadgevers, maar ook hier spelen sociale media en AI (beide 6%) een duidelijke rol.
Dit staat in schril contrast met de oudere generaties, die voornamelijk traditionele media en financieel adviseurs raadplegen.
"De cijfers laten een duidelijke terughoudendheid zien ten aanzien van traditionele investeringen zoals vastgoed", legt Nicolas Moalic (Head of Growth Benelux bij Revolut) uit. "Tegelijkertijd zien we onder de oppervlakte een stille revolutie. De nieuwe generaties doorbreken dit patroon en laten zien dat de toekomst van vermogensopbouw er heel anders uitziet."