Consumentenbond start actie ‘Hogere spaarrente’

28 augustus 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

De Consumentenbond lanceerde deze week het Meldpunt Spaarrente als onderdeel van de actie 'Hogere spaarrente'. Met de actie wil de Consumentenbond aandacht vragen voor het feit dat de grote banken lagere spaarrentes bieden dan kleinere banken en dat consumenten niet wisselen van bank. De Nederlandse Vereniging van Banken is positief over de aandacht voor sparen en wijst er op dat het door diverse vergelijkingssites al eenvoudig is om spaarrentes met elkaar te vergelijken.

Consumenten laten €1 miljard aan spaarrente liggen

Volgens een berekening op basis van gegevens van onder meer de Autoriteit Consument en Markt (ACM) laten spaarders gezamenlijk maar liefst €1 miljard (€1.000.000.000) per jaar aan spaarrente liggen. Volgens de ACM is de spaarrente bij de grote banken 0,5 procentpunt lager dan bij kleine banken. Daarmee lopen spaarders bij grote banken €50 per jaar mis voor iedere gespaarde €10.000.

Actie Hogere spaarrente

Met de actie 'Hogere spaarrente' wil de Consumentenbond grote banken bewegen hun spaarrente te verhogen en consumenten activeren om te zoeken naar een hogere spaarrente.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Consumenten maken het banken gemakkelijk om rijk te worden. Nu kunnen ze met ons in actie komen.' De Consumentenbond wil op vier manieren consumenten en banken stimuleren om in beweging te komen:

1. Consumenten die een hogere spaarrente willen, laten via het meldpunt aan hun bank weten, dat ze een hogere rente willen
2. Consumenten kunnen via de Consumentenbond eenvoudig berekenen hoeveel extra spaarrente een andere spaarrekening oplevert
3. Leden kunnen zich abonneren op de gratis spaaralert en krijgen automatisch een mailtje als een andere spaarrekening een hogere rente biedt. Niet-leden kunnen gedurende een gratis proeflidmaatschap van de Consumentenbond ook spaaralerts ontvangen
4. Consumenten kunnen spaarbanken beoordelen door een review achter te laten op de website van de Consumentenbond

NVB: Positief over de aandacht voor sparen

De Nederlandse Vereniging van Banken is positief over de aandacht die de Consumentenbond, via het deze week gelanceerde Meldpunt Spaarrente, heeft voor het grote belang van sparen. 'Met dit Meldpunt voegt de Consumentenbond een informatiepunt toe dat klanten en consumenten in staat stelt om op basis van gedegen informatie keuzes te maken op thema’s als sparen, hypotheken of pensioen'. Banken en andere vergelijkingssites bieden overigens al langer de mogelijkheid om op overzichtelijke wijze het meest gepaste spaarproduct te kiezen. 

Met de Consumentenbond constateert ook de NVB dat klanten banken vaak langdurig trouw blijven en niet snel overstappen naar een andere bank. Die klantrelatie begint veelal op jonge leeftijd, bijvoorbeeld met een jeugdspaarrekening, om na verloop van tijd door te groeien naar een volwassen betaalrekening, een krediet of een verzekering. 'Onze ervaring is dat klanten bij de keuze van een bank of bankproduct nadrukkelijk verder kijken dan naar rente alleen. Er zijn verschillende criteria op grond waarvan klanten hun keuzes kunnen maken. De hoogte van de spaarrente is er daar één van', aldus de NVB.