Buddy Payment vraagt faillissement aan

09 juni 2023 Banken.nl 3 min. leestijd

Gemeentelijke klanten van de sociale fintech Buddy Payment hebben in april aangekondigd te stoppen met het innovatiepartnerschap, waarbinnen de schuldhulpverlening-app wordt ontwikkeld. Als gevolg van dit besluit zag de fintech zich genoodzaakt een faillissement aan te vragen. Mensen die de app gebruiken kunnen inmiddels geen digitale financiële ondersteuning meer ontvangen.

Veertig procent van de huishoudens in Nederland heeft moeite met rondkomen. Ruim 2 miljoen huishoudens hebben achterstanden of problematische schulden, maar worden niet bereikt door de reguliere schuldhulpverlening. Om deze reden hebben gemeenten in 2019 de handen ineengeslagen en een aanbesteding uitgeschreven om met een geschikte marktpartij een digitale PSD2-oplossing te ontwikkelen voor budgetcoaching en -beheer, zodat de gemeente stapsgewijs meer mensen beter kan gaan helpen.

Na een aanbestedingsprocedure werd in september 2020 uiteindelijk het innovatiepartnerschap gestart tussen een groep grote gemeenten en de Rotterdamse fintech Buddy Payment. Binnen de samenwerking ontwikkelden de partners de benodigde techniek om de armoede- en schuldenstrategie toekomstbestendig te maken. Daarbij werd gekozen voor een 4- tot 8-jarige samenwerking, met het idee dat het jaren kost om deze visie technologisch en organisatorisch tot werkelijkheid te brengen.

Na anderhalf jaar hebben de gemeenten er echter voor gekozen de stekker uit het project te trekken. Reden hiervoor is dat de gemeenten de tussentijdse resultaten van de applicatie onvoldoende vinden om de samenwerking voort te zetten. Met het faillissement van de onderneming worden de betaalvergunningen ingeleverd, gaat de ontwikkelde techniek verloren en kunnen de burgers die de Buddy App gebruiken vanaf deze week geen digitale ondersteuning meer ontvangen.

Teleurstelling

De sociaal ondernemers achter de sociale fintech zijn logischerwijs teleurgesteld in het besluit van de gemeenten. “Het ontwikkelen van een digitale coach voor kwetsbare burgers is een grote uitdaging, omdat het niet alleen over techniek gaat maar ook over het gedrag van mensen”, legt Buddy Payment-directeur Camiel Kuiper uit.

De ondernemers gingen er vanwege de 4- tot 8-jarige samenwerking vanuit dat de gemeenten “echt samen wilden innoveren” en ook “snapten dat een innovatie niet na één jaar afgerond is”. Al met al werd er €4 miljoen in het project gestoken, waarvan de gemeenten zo’n €800.000 voor hun rekening namen. Dat de gemeenten na anderhalf jaar de stekker uit het project trekken stemt de ondernemers dan ook teleurgesteld.

‘’We hebben de afgelopen jaren met een team van zeer ervaren ontwikkelaars hoogwaardige techniek gebouwd die ook nog eens heel goed schaalbaar is”, vervolgt Kuiper zijn uitleg. “Natuurlijk willen we meer burgers bereiken met de app, maar daar is tijd voor nodig en daar spelen de gemeenten zelf ook een belangrijke rol in.”

Met het vroegtijdig stoppen van de gemeenten gaat de techniek die is ontwikkeld door de fintech verloren. De ondernemers zijn, ondanks “veel interesse”, niet tot een deal gekomen met een overnamekandidaat. omdat er zonder medewerking van de gemeenten geen businesscase te maken is.

‘’De buddy app heeft de potentie om duizenden Nederlanders te helpen met hun geldzaken en door het vroegtijdig stoppen van de gemeenten krijgt de innovatie nu die kans niet. Dat is ontzettend zonde”, besluit Kuiper.