Toename betrokkenheid medewerkers ABN AMRO

04 juli 2014 Banken.nl 1 min. leestijd

ABN AMRO voert jaarlijks onderzoek uit naar de bedrijfsbetrokkenheid van haar medewerkers. In 2013 is dit onderzoek in een compleet nieuw jasje gestoken. Onder de naam Employee Engagement Onderzoek heeft ABN AMRO in september 2013 voor het eerst het nieuwe onderzoek onder haar medewerkers verspreid. Met een response rate van 76% is dit onderzoek een representatieve afspiegeling van de betrokkenheid van de medewerkers van ABN AMRO.

Employee Engagement Onderzoek

In totaal hebben ruim 18.000 medewerkers binnen een tijdsbestek van twee weken deelgenomen aan het Employee Engagement Onderzoek. De vragen in het onderzoek zijn op verschillende manieren tot stand gekomen. Ze zijn afgeleid van de strategie en business principles van ABN AMRO en managers en medewerkers hebben via focusgroepen en interviews input aangeleverd.

De resultaten

De resultaten van het Employee Engagement Onderzoek 2013 zijn op diverse punten vergeleken met de resultaten van de Cultuur Scan 2012. De betrokkenheid is verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren. 74% van de medewerkers geeft aan zich bovengemiddeld betrokken te voelen. Opvallend is de toename in de intentie om bij ABN AMRO te blijven werken. Die steeg van 70% in 2012 naar 82% in 2013. Daarnaast ervaren medewerkers een positieve klantgerichtheid en voelen zij zich eerlijk behandeld door hun werkgever.

Kansen voor verbetering

Een van speerpunten uit het onderzoek is de perceptie van efficiëntie en duurzaamheid. "Deze perceptie is in vergelijking met andere resultaten laag. “Het is belangrijk dat ABN AMRO laat zien dat duurzaamheid niet alleen een manier van werken is, maar ook onderdeel is van de doelen van de bank. Als de bank haar visie en de ingeslagen richting beter weet te stimuleren onder haar werknemers, zal de betrokkenheid op dit vlak naar verwachting verder toenemen”, aldus de onderzoekers.