Koen Thijssen: ‘Tijd heb je maar één keer te besteden’

14 december 2021 Banken.nl 6 min. leestijd

Een frisse wind door een traditionele sector als verzekeringen laten waaien – het is een van de onderwerpen die ter sprake kwamen tijdens het interview dat Jeroen Broekema van de Leaders in Finance-podcast had met Koen Thijssen, oprichter en CEO van verzekeraar Insify.

Thijssen (36) studeerde voorafgaand aan zijn professionele carrière International Economics en Business aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed daarna nog een master in Finance aan de London School of Economics. Na diverse functies bij verschillende financials, zoals onder meer Lehman Brothers, werkte hij een tijd voor Rocket Internet. In 2014 startte hij samen met twee compagnons het online bloemenbedrijf Bloomom, dat hij na circa 5 jaar verliet om Insify op te richten.

Efficiënter en sneller

Een van Thijssens drijfveren om Insify op te richten was het proces rond het afsluiten van een bedrijfsverzekering, dat volgens hem efficiënter en sneller kan. Waar het voor zakelijke klanten van oudsher vaak “wel anderhalve maand duurt” om een verzekering rond te krijgen, gaat het bij Insify vele malen sneller. “Bij ons gaat het gewoon online”, aldus Thijssen. “Het kost ongeveer twee minuten om je bedrijf te verzekeren en dan kun je eigenlijk weer terug naar het ondernemerschap.”

Thijssen draagt het ondernemerschap een warm hart toe. “Ondernemers zijn de mensen die banen creëren, hun nek uitsteken, risico nemen, voor verandering zorgen en kansen zien en pakken. Dat is enorm belangrijk in onze samenleving. Ik vind het van groot belang dat ze gesteund worden. Ondernemen gaat toch heel erg over het nemen van risico.”

En die kunnen ondernemers via Insify uiteraard deels afdekken. “Er zijn risico’s die je niet kunt overzien of niet kunt nemen als ondernemer”, licht Thijssen toe. “Juist daar draaien verzekeringen om. Op het moment dat er iets misgaat, dan zijn wij er om die ondernemer te helpen. Dat is een hele belangrijke rol die je kunt nemen voor die ondernemer, en daarmee kun je ook een beetje de samenleving steunen.”

Vernieuwing

Volgens Thijssen is de verzekeringswereld nog erg traditioneel bezig en toe aan vernieuwing. De grote verzekeraars zijn gemiddeld genomen meer dan 175 jaar oud, met daarbij behorende “processen en technologie”. “Het is een hele ingesleten manier van doen”, zegt Thijssen. “Terwijl juist de technologie van vandaag de dag enorm veel kansen biedt om die klant sneller, beter en transparanter te bedienen.”

Aan de hand van overeenkomsten met de werkwijze die Thijssen en zijn collega’s hanteerden bij bloemenbedrijf Bloomon legt hij helder uit hoe die efficiëntie kan worden bereikt. In de bloemensector haalden ze schakels uit de de supply chain, met als resultaat “versere bloemen en een betere klantenervaring.”

“Hetzelfde doen wij eigenlijk in de verzekeringen”, vertelt Thijssen. “Daar zie je veel verschillende partijen – tussenpersonen, volmachten, verzekeraars, herverzekeraars – die allemaal uit dezelfde ruif moeten eten. Doordat wij een aantal schakels uit die keten halen – we halen de verzekeraar en de intermediar eruit – kunnen we veel efficiënter zijn, en kunnen we nu al 20% meer teruggeven aan de klanten.”

Energie

Meer dan als (voormalig) bloemenverkoper of verzekeraar ziet Thijssen zichzelf als ondernemer. Hij lijkt van nature een zekere drive te hebben om iets te creëren. “Ik vind het sowieso leuk om iets te bouwen. Met Insify vind ik het geweldig dat je met een heel klein team – supergemotiveerd en heel getalenteerd – het gaat opnemen tegen een industrie die enorm gevestigd is, de grootste bedrijven ter wereld.”

Hij realiseert zich dat die bedrijven veel geld hebben en machtig zijn, maar hoopt toch een verschil te kunnen maken. “Als je daarover nadenkt, dan is de kans dat dat lukt niet zo groot.” Vastbesloten gaat hij verder: “Toch proberen, toch doen, en met hard werken, veel passie, veel doorzettingsvermogen het voor elkaar krijgen. Samen met dat getalenteerde team. Daar krijg je enorm veel energie van.”

Bij ondernemen horen echter ook moeilijke beslissingen. Zo kan het voorkomen dat iemand – om welke reden dan ook – weg moet bij het bedrijf. “Dat is echt het zwaarste uit het ondernemerschap”, vindt Thijssen. “Je hebt mensen die hun inkomen bij je verdienen, en nóg belangrijker: ze hebben besloten hun tijd aan jouw bedrijf te besteden. Tijd is heel bijzonder; geld kun je altijd terugverdienen, tijd heb je maar één keer te besteden.”

De tijd die hijzelf heeft besteedt hij het liefst productief en creatief. Hij vertelt dat het bouwen van een bedrijf een uiting geeft aan zijn “eigen persoon”, zijn “eigen creativiteit”. “Dat staat altijd aan. Of ik nou aan het werk ben of niet, het is waar ik over nadenk, waar ik bij wijze van spreken over droom, waar ik, als ik aan het fietsen ben, over mijmer.”

Cyclus

De teaser die Broekema voor Thijssen heeft bedacht – op de langere termijn gaat een groot deel van de verzekeraars het gewoon niet redden tegen de insurtechs, de Insify’s van deze wereld – wordt door Thijssen onderschreven. “Daar ben ik het helemaal mee eens. De vraag is of dat erg is.” Hij maakt vervolgens een vergelijking met de cyclus van de natuur. “Op een gegeven moment maakt het oude plaats voor het nieuwe.”

“Op het moment dat de dominante technologie verandert in een sector, verandert ook het leiderschap binnen die sector."

Meteen nuanceert hij deze stelling door te zeggen dat verzekeraars zeker zullen blijven bestaan, maar dat vooral het leiderschap binnen de sector zich de komende decennia wel zal “verversen”. Hij gaat door met de natuur als metafoor. “Dus de soort blijft zeker bestaan, maar ik denk wel dat wie er boven op de rots zit, op een gegeven moment weer een nieuwe aap zal worden.”

Voortbordurend op Broekema’s teaser noemt Thijssen met name de technologie als beslissende factor. Hij refereert daarbij aan een boek getiteld ‘The Innovators’s Dilemma’, waarin onderzoek naar technologie centraal staat. “Op het moment dat de dominante technologie verandert in een sector, verandert ook het leiderschap binnen die sector. Dit geldt voor heel veel sectoren. Ook voor de bankensector, maar ook zeker voor de verzekeraars.”

Lat ligt hoog

Thijssen spreekt met veel passie over zijn werk en hij ziet die gedrevenheid ook graag terug bij de mensen die bij hem komen werken. Hij benadrukt nogmaals drie elementaire ingrediënten die volgens hem nodig zijn om een onderneming succesvol te maken. “Ik denk dat als je iets wil veranderen, dan gaat het er echt om dat met passie te doen, daar hard voor te gaan, en door te zetten. Juist door te zetten op het moment dat anderen zouden afhaken.”

“De lat ligt hoog als je bij ons komt werken”, gaat Thijssen door. “Maar je werkt samen met mensen die ook voor zichzelf die lat hoog leggen. Wat is er leuker dan met mensen samen te werken die dat ook willen? Mensen die ook gepassioneerd zijn over wat we doen, die het ook mooi vinden dat we een sector proberen te disrupten die in onze optiek helemaal vastgeroest is.”

Ten slotte nog de tip die Thijssen heeft voor mensen die starten op de (financiële) arbeidsmarkt. “Het is met name belangrijk dat je het pad kiest dat bij je past. Daarbij denk ik dat het altijd leuker is om in sectoren te zitten waar groei is, waar er dynamiek is. Dat brengt kansen met zich mee”, legt hij uit. “Kansen om jezelf te ontwikkelen, maar ook om impact te hebben op het bedrijf waarvoor je werkt.”

Luister hier de volledige aflevering.