Gregory Schlimmer (IBANC) over de gevolgen van de Brexit op incassobatches

22 maart 2021 Banken.nl 2 min. leestijd

De Brexit heeft in Europa directe gevolgen gehad voor de fysieke import en export van en naar het Verenigd Koninkrijk. Ook in het betalingsverkeer zijn er op de achtergrond veranderingen doorgevoerd, waardoor bedrijven aan beide kanten van het Kanaal in de problemen zijn gekomen. Na een periode van twee maanden hebben banken de eisen van een incasso tussen de EU en GB aangepast. Gregory Schlimmer van PayGlobal Technology geeft zijn visie op de ontwikkelingen en welke rol zijn bedrijf hierbij voor klanten speelt.

Schlimmer: “Zo zijn de eisen aan een incassobestand bij verschillende banken aangepast, zodat het incasseren in of vanuit het Verenigd Koninkrijk niet zonder meer goed gaat. Bij de ING bank in Nederland moeten bijvoorbeeld de adresgegevens op een afwijkende manier worden opgenomen in het incassobestand om tot een geslaagde transactie te komen.”

Hij geeft een voorbeeld en vertelt hoe ze daar bij Kolibri Logistiek in Krimpen aan de Lek achterkwamen, toen er na januari dit jaar geen incasso meer kon worden uitgevoerd bij hun Britse klanten. “De aankondiging vanuit de bank met betrekking tot deze aanpassingen was gebrekkig, met als resultaat dat er geen geld meer kon worden geïncasseerd in het VK. Om hun incassobestanden aan te maken, gebruiken ze het softwareprogramma IBANC van PayGlobal Technology, dat direct een gepaste oplossing heeft geboden”, geeft Schlimmer aan.

Ook organisaties uit andere EU landen ondervinden hier problemen van, vervolgt Schlimmer, zoals de pharmaceut John McDowell LTD uit Noord-Ierland. Alan McNeice van John McDowell LTD geeft hier commentaar op: “We zijn over deze veranderingen door, de Bank of Ireland, niet geïnformeerd. Gelukkig heeft PayGlobal Technology ons nog dezelfde dag een oplossing geboden.”

Maar ook in Groot Brittannië zelf heeft de Brexit geleid tot wijzigingen in het formaat van incassobestanden. SkateSite Skates LTD uit Engeland kon geen incasso’s meer uitvoeren bij haar Europese klanten, geeft Schlimmer nog een voorbeeld. “De bank heeft in de achtergrond de eisen aan een incassobatch aangepast, conform de eisen van het European Payment Council. De klant kwam hierachter toen ze plots geen transacties meer kon verwerken.”

Ook deze klant heeft PayGlobal Technology ondersteuning geboden. “Met onze IBANC Software hebben we een flexibele oplossing, die snel geïmplementeerd kon worden bij John McDowell LTD en SkateSite Skates LTD. Hierdoor konden deze alsnog zonder vertraging succesvol incasso’s aanleveren bij hun bank.”

Schlimmer, die de rol van Senior Account manager bij IBANC vervult, geeft tot slot aan dat ze in de periode na de Brexit veel klanten vanuit heel Europa vlot verder hebben kunnen helpen. “Deze hadden anders maanden moeten wachten op aanpassingen aan hun ERP- of CRM softwarepakket.” Hiermee is IBANC, zo besluit Schlimmer, “de ideale middleware oplossing om snel te kunnen schakelen bij dit soort wijzigingen aan bestandsformaten.”