Visa voornemens te investeren in Zweedse betaal-FinTech Klarna

17 juli 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Visa heeft een overeenkomst bereikt met Klarna voor een strategische investering in het snelgroeiende FinTech-bedrijf uit Zweden. De investering moet nog worden goedgekeurd door alle betrokken toezichthouders.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Forrester2 blijkt dat Europa naar verwachting de komende jaren met dubbele cijfers zal groeien op het gebied van online verkoop. Volgens het onderzoek zal tegen 2021 12% van alle detailhandel in Europa via online kanalen verlopen. In West-Europa stijgt de online verkoop de komende vijf jaar naar verwachting met gemiddeld 12% per jaar.

Met het oog op het groeiende aandeel verkopen dat online of via mobiel gebeurd, wil Visa de betaalervaring van consumenten wereldwijd verbeteren en herdefiniëren. Om dit te realiseren hanteert de creditcardmaatschappij een wereldwijde strategie om zijn ecosysteem uit te breiden met een netwerk van innovatieve partners, die ondersteunen bij het verbeteren van de aankoopervaring van consumenten. “Visa is toegewijd partnerships aan te gaan met een nieuwe generatie partners en aanbieders van betaaldiensten, om veilige online betalingen mogelijk te maken voor veel meer consumenten in Europa”, vertelt Jim McCarthy, executive vice president innovation en strategic partnerships bij Visa. 

Investering Klarna

In lijn met deze strategie heeft Visa het voornemen bekendgemaakt om te investeren in Klarna. Het Zweedse Klarna bedient circa 60 miljoen consumenten en 70.000 retailers en is daarmee een van de snelst groeiende bedrijven op het gebied van online betalingen. In een gezamenlijk persbericht hebben de Visa en Klarna bekendgemaakt dat zij een overeenkomst hebben bereikt voor de investering. Of de investering van Visa doorgang vindt, is nog onderhevig aan goedkeuring van alle toezichthouders.

In het strategische partnership dat de twee bedrijven aangaan willen Visa en Klarna in heel Europa de online en mobiele commercie versnellen. Klarna let bij de ontwikkeling van haar producten op de veranderende voorkeuren van consumenten en biedt in haar betaalmogelijkheden zoveel mogelijk flexibiliteit en gemakt. “Klarna beschikt over aantoonbare expertise op het gebied van consumentenkrediet en online aankopen. Bovendien delen wij de visie dat ervaringen op het vlak van online en mobiele handel en betalingen even eenvoudig kunnen zijn als in de echte wereld”, aldus McCarthy. Hij laat weten naar de samenwerking met Klarna uit te kijken. 

“Het partnership tussen Visa en Klarna is een logische stap. Allebei begrijpen we het belang van consumentenkrediet en de centrale positie van de consument bij het uitwerken van innovatieve betaaloplossingen”, voegt Sebastian Seimiatowski, CEO en medeoprichter van Klarna, toe. “De samenwerking met Visa zal ons de kans geven onze algemene aanwezigheid en ons productaanbod te versterken door onze gecombineerde troeven naar een hoger niveau te tillen. We zijn zeer enthousiast over de mogelijkheden van deze samenwerking”, sluit hij af.