Robot waarschuwt voor betaalachterstand hypotheek NIBC

19 april 2017 Banken.nl 2 min. leestijd

NIBC heeft een robotoplossing ingezet om vroegtijdig zicht te krijgen op hypotheekklanten die mogelijk in een betaalachterstand terecht gaan komen. De oplossing is een product van FinTech-bedrijf AdviceRobo en gebruikt machine learning technologie om waarschuwingen te geven wanneer hypotheekklanten aan criteria voldoen die kunnen duiden op een aanstaande betaalachterstand. 

AdviceRobo is een FinTech-bedrijf dat een ‘early warning’ propositie heeft ontwikkeld voor de financiële sector. Met haar Machine Learning toepassing is het mogelijk om tijdig een dreigende betaalachterstand bij klanten op te merken, zodat financiële dienstverleners contact met deze klanten kunnen opnemen om de betaalachterstand te kunnen voorkomen. De oplossing geeft onder meer melding als een klant zijn baan verliest, in een echtscheiding terecht komt of langdurig ziek is.

NIBC heeft onlangs kenbaar gemaakt de Machine Learning toepassing van AdviceRobo te hebben omarmd. NIBC Direct werkt sinds begin april 2017 samen met AdviceRobo om vroegtijdig zicht te krijgen op mogelijke betaalachterstanden bij haar hypotheekklanten. “Hoewel het aantal betalingsachterstanden bij hypotheken in de NIBC-portefeuille zeer beperkt is, wil NIBC een actieve rol spelen bij haar klanten en voorkomen dat zij in betalingsachterstand komen. De impact hiervan is voor individuele consumenten vaak groot”, zegt Michel Kant, verantwoordelijk voor Retail Banking bij NIBC.

Als de bank een waarschuwing ontvangt over een mogelijk aanstaande betalingsachterstand, benadert NIBC de klant persoonlijk om samen te achterhalen hoe een betaalachterstand voorkomen kan worden. “Op basis van segmentatie bepalen we welke klanten het beste als eerste kunnen worden benaderd en met welke oplossingen”, aldus Kant.

NIBC is de eerste Nederlandse bank die gebruik maakt van de toepassing van AdviceRobo, die wel al meerdere use cases kent in het buitenland. Diederick van Thiel, CEO van AdviceRobo, vertelt: “Na de opschaling van onze ‘early warning’ propositie in Engeland, Spanje en Zweden ben ik verheugd dat ook de Nederlandse banken ‘good practices’ vanuit klantbelang willen opbouwen. NIBC zet als eerste Nederlandse bank onze Machine Learning toepassing in voor proactieve dienstverlening bij betalingsachterstanden en neemt hier haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Instant Credit Score

AdviceRobo ging eerder dit jaar ook een samenwerking aan met financieel adviesbureau Viisi. Viisi maakt sinds eind januari 2017 gebruik van de AdviceRobo Instant Credit Score om vooraf de bereidheid om te betalen van nieuwe hypotheekklanten te toetsen. De samenwerking is genomineerd voor de Computable Award voor ICT-project van het jaar.