Rabobank gaat voor eigen interne interimpool

25 oktober 2013 Banken.nl 3 min. leestijd

Bestuursvoorzitter Piet Moerland maakte eerder dit jaar bekend dat Rabobank de komende drie jaar het aantal arbeidsplaatsen met 8000 zal verminderen. Bijna 3 op de 10 banen bij de bank zullen verdwijnen. Om de interne arbeidsmarkt bij Rabobank zo goed mogelijk te laten functioneren maakt de bank sinds 2006 gebruik van een eigen intern bemiddelingsbedrijf Rabo Connect, bestaande uit een intern detacheringsbedrijf voor de lokale banken en een pool voor projectmanagers. Daarnaast is de inhuurorganisatie voor externe professionals aan Rabo Connect verbonden.

Werken met Rabo Connect bespaart de banken miljoenen

Rabobank wil dat tijdens de reorganisatierondes de eigen vraag en het eigen aanbod goed op elkaar laten aansluiten. Daarbij wil Rabobank zo min mogelijk werken met externe bemiddelingsbedrijven. De bank gaat Rabo Connect inzetten, om zoveel mogelijk in eigen beheer te doen.

Professionals en vanwege de reorganisatie thuiszittende bankiers, die toch al op de loonlijst staan, hoeven wij niet extern aan te trekken. Als wij hen zelf kunnen doorplaatsen, besparen we miljoenen op de kosten voor externe inhuur. Dat stelt Ard Kees, senior vice-president Rabobank Connect in een vraaggesprek met MT Management Team.

Kwaliteit en talent van dichtbij

Rabo Connect levert ‘eigen’ ingewerkte interimmers, in plaats van een externe in te schakelen, die al snel enkele weken kwijt is aan het inwerken. “ Ik heb financieel adviseurs in dienst. Die ken ik en zij kennen de lokale banken, de processen, de systemen en de cultuur. Het zijn eigenlijk gewoon interne Rabobank-collega’s. Ik kan met die mensen een betere match maken dan externe bureaus”, zegt Ard Kees.

Door de grote reorganisaties loopt Rabobank risico talent te verliezen. Omdat te voorkomen heeft Ard Kees een nieuw programma voor tijdelijke opdrachten, ontwikkelt, Connect4U. “Wanneer je als talentvolle werknemer weet dat je werkgever gaat reorganiseren, ga je onmiddellijk nadenken. Als wij zien dat iemand potentie heeft en bereid is te investeren in een toekomst binnen dit bedrijf, dan kunnen wij die op een aanvraag van een lokale bank inzetten voor een tijdelijke opdracht. We stellen drie eisen: de werknemer moet van onbetwiste kwaliteit zijn, tijdelijke projecten willen uitvoeren en bereid zijn daarvoor verder te reizen”, vertelt Ard Kees tegenover MT Management Team.

Geen detachering van mensen uit de mobiliteitspool

Voor Rabo Connect staat kwaliteit van dienstverlening centraal. Daarom worden de af te vloeien werknemers in het mobiliteitscentrum niet opgenomen in de interimpool. “Dit is een klassieke fout,” zegt Ard Kees. “Wij detacheren geen mensen uit de mobiliteitspool. De lokale banken zijn onze klanten, die willen de beste persoon op de juiste plek hebben. Als wij dat willen blijven garanderen, moeten wij geen concessies doen aan de kwaliteit”, benadrukt Ard Kees tegenover MT Management.

Tegelijkertijd schakelt Rabo Connect voor de vraag waarin de interne pool niet kan voorzien een extern bureau in, dat deel uitmaakt van een kleine groep scherp geselecteerde leveranciers. Door de scherpe selectie hebben de overgebleven externe leveranciers meer kans op het leveren van grotere volumes aan professionals. “Aan de ene kant neemt de vraag naar gedetacheerden af. De lokale banken hebben het voor het zeggen. En die hebben minder vraag. Door partnerships aan te gaan met onze externe leveranciers vervullen wij die vraag tegen kwaliteit, snelheid en faire tarieven”, zegt Ard Kees tegenover MT Management Team.