Steeds minder mensen stappen over naar andere bank

24 oktober 2013 Banken.nl 2 min. leestijd

Steeds minder Nederlanders stappen over naar een andere bank. Ondanks het negatieve beeld dat men heeft over de Nederlandse bankensector blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond dat men tevreden is over de prestaties van de eigen bank. Dat meldt RTL Nieuws.

Onvoldoende reden om over te stappen 

Nederlanders zijn heel terughoudend om tussen banken te switchen. RTL Nieuws meldt dat vorig jaar 65.000 mensen wisselden van financiële dienstverlener. In 2009 waren dit er nog 94.000.

Consumenten zien vaak niet de toegevoegde waarde om over te stappen. Men ziet simpelweg weinig verschil tussen de banken. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond dat Nederlanders hun eigen bank een ruime voldoende geven.

Ook ervaren consumenten een aantal drempels om daadwerkelijk te switchen, zoals de tijd en de moeite die het kost om alles over te zetten en het feit dat men het eigen rekeningnummer niet kan meenemen naar de andere bank. De overstapservice, die in het leven is geroepen om het voor mensen eenvoudiger te maken om over te stappen, lijkt dan ook onvoldoende effect te hebben.  

Ook Britten switchen niet

De 46 miljoen Britse rekeninghouders zijn ook terughoudend om tussen banken te switchen. Van de vier grootste banken is het afgelopen jaar slechts 3% van de rekeninghouders naar een andere bank overgestapt, aldus de Payments Council.

Om het voor consumenten eenvoudiger te maken om te switchen is de Britse overstapservice aangescherpt. Britse banken zijn vanaf 16 september verplicht om binnen zeven werkdagen een rekeninghouder over te dragen aan een nieuwe aanbieder. De Britse minister van Financiën, George Osborne, noemde de nieuwe overstapservice ‘een krachtig wapen voor de consument’.

In Nederland hebben we al langer een overstapservice met een duur van 13 maanden. De nieuwe Britse overstapservice is echter wel sneller dan in Nederland. Het aanvragen van een overstapservice duurt bij ons twee weken.