AFM: Meer informatie nodig over kosten roodstaan

25 juli 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

Klanten zijn onvoldoende op de hoogte van de kosten die ze over hun roodstand betalen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK onder 511 consumenten in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Hoewel de AFM van mening is dat banken hun klanten al veel actiever informeren over roodstaan, roept de AFM banken op om consumenten zo goed mogelijk te informeren over de kosten van roodstaan.

Onvoldoende op de hoogte van de kosten bij roodstaan

Slechts 10% van de consumenten die wel eens rood staat is op de hoogte van het gemiddelde rentepercentage bij roodstand. De rentepercentage bij roodstand is doorgaans tussen de 12% en 15% per jaar. Ruim een derde van de ondervraagden denkt dat de rente op roodstaan lager is dan 6% en één op de acht denkt zelfs dat de rente lager is dan 3%. Omdat de kosten van roodstand vaak maandelijks worden afgeschreven is de totaal betaalde jaarrente niet duidelijk voor consumtenten.

 

Roodstaan een standaardoptie bij banken

Een kwart van de mensen zegt dat zij rood kunnen staan omdat dit een standaardoptie is bij de bank. Dit is opvallend, aldus de AFM. De AFM is van mening dat een kortstondige roodstand nuttig kan zijn om het dagelijks betalingsverkeer soepel te laten verlopen, maar dat het gebruik maken van roodstand een weloverwogen beslissing van de consument zou moeten zijn.

De AFM vraagt aan banken om consumenten zo goed mogelijk te informeren en te ondersteunen op het gebied van roodstaan.

 

De AFM vraagt sinds 2011 jaarlijks bij de banken verschillende aspecten uit over hoe zij omgaan roodstanden in het kader van haar thema Klant Belang Centraal.