Hypotheekmarkt werkt vaakst online samen met klanten

26 september 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Van alle financiële dienstverleners werken voornamelijk professionals uit de hypotheekbranche online samen met hun klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Hyarchis naar online samenwerking in de bankensector, verzekerings-, pensioen- en hypotheekbranche. Uit de data blijkt wel dat de bankensector en verzekeringsbranche bezig zijn met een inhaalslag.

Voor het derde jaar op rij heeft Hyarchis, een specialist op het gebied van contentoplossingen en online samenwerken, onderzoek gedaan naar de status van online samenwerken in de financiële sector. Dit jaar heeft Hyarchis ruim 1.100 consumenten ondervraagd, evenals ruim 500 professionals uit de bankensector, verzekerings-, pensioen- en hypotheekbranche, over hoe vaak financieel professionals online samenwerken met hun klanten.


Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat, net als de afgelopen twee jaar, de hypotheekbranche het beste scoort op het gebied van online samenwerking met klanten. Meer dan de helft (55%) van de respondenten geeft aan dat professionals uit het hypotheekwezen regelmatig tot vaak online samenwerken met hun klanten. In 2015 lag dat percentage nog op 55%.

Ook in de andere branches in het onderzoek is de online samenwerking met klanten in opkomst. Volgens de onderzoekers zijn vooral de stijgingen in de verzekerings- en de bankenwereld opvallend. Werkte in 2015 nog slechts een derde van de professionals in de bankensector regelmatig tot vaak met klanten samen via online kanalen, in 2016 is dat aandeel gestegen naar 46%. In de verzekeringsbranche werd ook flink aan de weg getimmerd, met een stijging van 36% in 2015 naar 50% anno 2016.

Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis, vertelt: “Het is goed om te zien dat alle branches nu de druk voelen om meer en meer online te gaan samenwerken. Want of we het nu hebben over de veranderende wet- en regelgeving, FinTech, innovatie of snelle groei, online samenwerken met klanten is dé basis om bij te blijven in financiële markt.”

Een andere opvallende vondst van het onderzoek is dat professionals met een leidinggevende functie vaker online samenwerken met klanten dan uitvoerende werknemers, 64% tegenover 42%. ZZP’ers werken het vaakst online samen met klanten – 72% geeft aan dit regelmatig tot vaak te doen.

Leclercq benadrukt het belang van online samenwerken met de klant nog verder: “Van accountancy tot de pensioenmarkt, in alle sectoren mag volledig online samenwerken geen stip op de horizon meer zijn. Het moet daarentegen een concrete doelstelling worden. Het liefst op een zo kort mogelijke termijn, want anders loopt de concurrentiepositie gevaar”, voorspelt de commercieel directeur.