IG&H lanceert monitor voor banken en verzekeraars

01 maart 2012 Banken.nl 3 min. leestijd

IG&H Consulting heeft een nieuwe ‘monitor’ gelanceerd voor financiële dienstverleners: de IG&H Distributiemonitor. Met de monitor wil het adviesbureau op periodieke basis het gehele klant- en distributielandschap binnen de financiële sector in Nederland in kaart brengen, met als einddoel om bij te dragen aan een verhoging van de kwaliteit en verlaging van de kosten binnen de financiële keten. De IG&H Distributiemonitor richt zich op vier gebieden: algemene trends, martktaandeel van de verschillende partijen, performance en effectiviteit van de dienstverleners.

Het adviesbureau uit Utrecht heeft een sterke positie in de financiële sector. Zo brengt het elk kwartaal een IG&H Hypotheekupdate uit, dat door verschillende media wordt gebruikt als graadmeter voor de ontwikkelingen in de hypotheekmarkt. Daarnaast heeft IG&H in de afgelopen jaren verschillende rapporten uitgebracht over de ontwikkelingen binnen de financiële sector op het gebied van banking, verzekeringen en pensioenen.

Behoefte aan monitor
Volgens Jan-Pieter van der Helm, Director Financial Services bij IG&H, hebben financiële dienstverleners steeds meer behoefte aan een ‘monitor’: “We adviseren als adviesbureau jaren veel financieel dienstverleners hoe ze hun distributie zo effectief mogelijk kunnen inrichten. Daarbij maken we veelal gebruik van distributie analyses en informatie uit de IG&H Performance Onderzoeken. We merkten daarbij steeds vaker dat onze klanten behoefte hebben aan een continue vinger aan de pols op het gebied van tevredenheid, kwaliteit en aandeel binnen hun distributie. Nu bundelen we onze kennis en expertise tot deze nieuwe marktstandaard in het volgen van klant- en distributie performance” aldus de IG&H adviseur.

Voordelen van de Distributiemonitor voor financiële sector
Volgens IG&H geeft de Distributiemonitor financiële aanbieders een instrument in handen waarmee ze gericht en objectief hun klanttevredenheids- en distributiebeleid kunnen volgen en bijsturen. De Distributiemonitor geeft antwoord op vragen over vier verschillende distributietopics:

1. Trends: hoe ziet het klant- en distributielandschap er in de volle breedte uit? Welke kanaal- en mediakeuzes maakt de particuliere en zakelijke klant gedurende de verschillende fases van zijn koopcyclus? Welke ontwikkeling zien we en verwachten we binnen de diverse adviesmodellen?

2. Aandeel: welk aandeel hebben de diverse financiële aanbieders in het advieskanaal? Hoe ontwikkelt hun distributiepatroon zich en bij welk type distributiepartners zijn ze gepositioneerd?

3. Performance: hoe is het gesteld met de tevredenheid binnen de keten? Wat vinden de adviseurs en de klanten van de dienstverlening van de aanbieders? Hoe tevreden is de klant over het advies dat hij heeft gekregen van zijn aanbieder of adviseur?

4. Effectiviteit: hoe kosteneffectief vindt de distributie plaats bij de verschillende aanbieders en waar kan aan effectiviteit worden gewonnen?

Gefaseerde uitrol
De monitor is voor de onderdelen ‘Trends’ en ‘Aandeel’ reeds van start gegaan en een groot aantal financieel dienstverleners neemt eraan deel. De onderdelen ‘Performance’ en ‘Effectiviteit’ zijn nu in ontwikkeling en zullen spoedig volgen.